printlogo


جاده‌هایی که در سیل ناتمام ماند

وقوع سیل و بارش‌های متوالی در پلدختر طی سال گذشته منجر به تخریب راه‌های شهری و روستایی شد که همچنان خسارات این حوزه به طور کامل جبران نشده و اعتبارات کفاف بازسازی جاده‌ها را نمی‌دهد.سیل ویرانگر فروردین ۹۸ عمده ترین آسیب خود را به حوزه راه‌های اصلی و روستایی لرستان به ویژه شهرستان پلدختر وارد کرد و منجر به تخریب محورهای پلدختر شد.بسیاری از پل‌ها و راه‌های ارتباطی روستاها در جریان این سیل ویران شد و جاده ترانزیتی خرم آباد- پلدختر نیز در چندین نقطه تخریب شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، پس از آن با تلاش دستگاه‌های ذی ربط از جمله اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، ارتش و سپاه و با بهره گیری از تجهیزات و ماشین آلات نهادهای مختلف از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، راه‌های اصلی و روستایی پلدختر بازگشایی شدند و چندین دهنه پل بزرگ و کوچک نیز برای برقراری ارتباط روستاها با شهر ساخته و نصب شد.
با ورود قرارگاه خاتم الانبیا پروژه احداث جاده خرم آباد- پلدختر نیز در دستور کار قرار گرفت که البته اجرایی شدن آن زمان بر است اما هنوز دستگاه‌ها مشغول جبران خسارات سیل بهار ۹۸ بودند که در اسفندماه نیز پلدختر و برخی دیگر از شهرهای لرستان متحمل خسارات سیل دیگری شدند. بارش‌هایی که وضعیت نامناسب و غیراستاندارد محورهای پلدختر را بدتر از قبل کرد.
سرهنگ بیژن اسماعیلی رئیس پلیس راه ملاوی اظهار داشت: بخش زیادی از راه‌ها در حوزه شهرستان پلدختر به سبب سیل‌های متوالی در سال ۹۷-۹۸ تخریب شد که قسمت‌هایی از این راه‌های تخریب شده به همت اداراتی از جمله راهداری وحمل ونقل جاده‌ای ترمیم و بازسازی شد.
وی افزود: بازسازی سایر راه‌های تخریب شده مستلزم صرف هزینه، اعتبار و تجهیزات زیادی به ویژه در محور پلدختر- خرم آباد است که هم اکنون مسدود و تردد در آن ممنوع بوده اما برحسب وظیفه کنترل‌های لازم از سوی پلیس در این محور انجام می‌شود.
رئیس پلیس راه ملاوی گفت: رانندگان کامیون‌های ساکن مسیر و برخی وسایل نقلیه سنگین که برای بازسازی خانه‌ها و زیرساخت‌هایی که در سیل تخریب شدند به ناچار در این مسیر تردد دارند و از طرفی نارضایتی‌هایی از سوی مردم در این راستا به پلیس ارجاع داده می‌شود.
سرهنگ اسماعیلی افزود: با گذشت بیش از یک سال از سیل ویرانگر فروردین ۹۸، زیرساخت‌های تخریب شده راه‌ها هنوز استاندارد سازی نشده و آمادگی لازم را ندارند، از این رو سیل اسفند ماه سال ۱۳۹۸ نیز روی آن تأثیر مخرب‌تری گذاشت.
وی یادآور شد: طی دو تا سه ماه اخیر در شرایط کرونایی نیز پیشرفت بازسازی راه‌ها تعطیل و یا روند کندی پیدا کرده درحالی که سفرهای تعطیلات تابستانی به تدریج افزایش پیدا می‌کند و باید این موضوع شبانه روز کنترل و مدیریت شود.
رئیس پلیس راه ملاوی افزود: کنترل کامیون داران برای جلوگیری از رفتن به منزل و یا حمل مصالح برای بازسازی منازل مردم از سوی پلیس و جریمه کار بسیار سختی است و نارضایتی‌هایی را به دنبال دارد، از این رو باید هرچه سریع‌تر اداره‌های مربوطه، رفع این مشکل را پیگیری کنند.
سرهنگ اسماعیلی گفت: روستاهای زیادی در حاشیه رودخانه کشکان و محور پلدختر- خرم آباد وجود دارند که با وجود داشتن کشاورزی و نیاز به راه دسترسی توقع دارند در این مسیر هر چه سریع‌تر رفع مشکل شود.
وی افزود: سیل‌های متوالی در حوزه‌های دیگر و سایر راه‌ها نیز موجب آسیب‌ها و خساراتی شده که علی رغم تلاش شبانه روزی راهداری اما بازسازی آن نیاز به هزینه‌های بالایی دارد.
رئیس پلیس راه ملاوی یادآور شد: تلاش پرسنل راهداری و پلیس راه در جریان سیل و حضور میدانی آنان در کنترل ترافیک برحسب وظیفه با وجود حجم زیاد تخریب‌ها بر کسی پوشیده نیست اما پتانسیل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از تخریب باشد.
سرهنگ اسماعیلی افزود: آسیب‌ها در راه‌هایی مانند پلدختر- خرم آباد با حجم زیاد نیاز به کنترل دارد تا شاهد حوادث و اتفاقات ناگوار و تلخ نباشیم؛ حد فاصل پل تاریخی پلدختر تا پاسگاه پلیس راه ملاوی که ترانزیت جنوب به غرب و شمال کشور را پوشش می‌دهد و پل ارتباطی بین چندین استان است نیاز به توجه خاص دارد./مهر