printlogo


تحلیل «اقتصادسرآمد»از ورود و خروج علی لاریجانی به سیاست
شام آخر یک سیاست مدار

گروه سیاسی- بالاخره مجلس دهم به پایان رسید. علی لاریجانی رییس مجلس دهم و البته نهم و هشتم این روزها بسیار مورد تکریم و تحسین است. علی لاریجانی یکی از 5 پسر آیت الله هاشم زاده آملی است که 4 پسرش ردای سیاست به تن کردند و اکنون هر 4 پسر پست های سیاسی خود را ترک کردند و فقط یک پسر بی صدا و به دور از حواشی سیاسی به طبابت می پردازد.
به گزارش اقتصادسرآمد، علی لاریجانی در نهایت تصمیم به ترک مجلس در دوره یازدهم گرفت. او سه دوره یعنی به مدت 12 سال ریاست سه مجلس را بر عهده داشت. وی از ابتدای انقلاب بعد ریاست صدا و سیما، به شورای عالی امنیت ملی رفت تا پرونده هسته ای ایران را مدیریت کند اما اندکی بیشتر به عنوان مسئول پرونده هسته ای در این سمت نماند و ترجیح داد به سمت قوه مقننه بیاید. او از قم کاندیدای نمایندگی شد و با رای بالای مردم این دیار به مجلس هشتم رفت. اندکی بعد در این مجلس با رای هم مسلکان خود یعنی اصولگرایان به ریاست مجلس برگزیده شد و فراکسیون رهروان ولایت نیزتوسط طرفداران وی در همین دوره تاسیس شد. 
ریاست لاریجانی بر مجلس هشتم همزمان با دوران ریاست جمهوری احمدی  نژاد بر دولت نهم بود. رییس دولت بهاری ها در این دوره در روزهای آغازین با مجلس همراه بود اما در اواخر دوران ریاستش بر دولت نهم در گفتگویی بر پارلمان تاخت وگفت که مجلس دیگر در راس امور نیست! آن گونه که حتی دوستان وی در خفا و پیدا او را نکوهش کنند که بنیان گذار فقید جمهوری اسلامی فرموده اند که کشور بدون دولت می توان اما بدون مجلس نه!
اما رییس دولت بهار گویا شمشیر را برای لاریجانی ها از رو بسته بود. همه جا از صاحبان زر و زور و قدرت می گفت که برخی مخاطب وی را آیت الله هاشمی رفسنجانی خواندند و سال ها بر این طبل کوبیدند اما گویا وی خطابش برادران لاریجانی بود که یکی ریاست قوه قضاییه و دیگری ریاست قوه مقننه را بر عهده داشت، بود.استیضاح وزیر کار دولت دهم همانا و کشیدن پای برادردیگر لاریجانی ها و پرونده اش در قوه قضا به دعوا همانا !که به «یکشنبه سیاه» مجلس معروف شد و ورود مقام معظم رهبری و تذکر ایشان به روسای دو قوه برای حفظ وحدت و پرهیز از هر گونه درگیری که منجر به بی اعتمادی مردم شود که سبب فروکش کردن موقتی این درگیر ها شد اما تاختن احمدی نژاد به لاریجانی ها حتی بعد از پایان دوران ریاست جمهوری وی و این درگیری همچنان ادامه یافت.
علی ایحال؛ علی لاریجانی در دوره بعد در انتخابات مجلس نهم نیز کاندیدای قم بود اما این بار تصمیم گرفت به دور از جهت گیری سیاسی اما همچنان بر مسلک اصولگرایی وارد گود شود. تاختن تندروهای اصولگرا به وی هم نتوانست بر تصمیم وی خللی وارد سازد . او بار دیگر از دیار قم انتخاب و این بار نیز به ریاست مجلس که با اکثریت اصولگرا تشکیل شده بود انتخاب شد اما این دوره یعنی در مجلس نهم ریاست لاریجانی با ریاست جمهوری روحانی که بر مشی اعتدال حرکت می کرد هم زمان بود، از این جهت اعتدالی ها یک گروه جدید اما غیر رسمی در مجلس نهم تشکیل دادند که برخی می گفتند به مذاق رییس خوشایند نبود اما لاریجانی ترجیح می داد خود را از همه حواشی دور نگه دارد. به نظر می رسید مشی اعتدالی لاریجانی با دولت همراه بوده چرا که دوران ریاست وی بر مجلس نهم و دهم که همزمان دو دوره ریاس جمهوری روحانی بود به کمترین درگیری بین دولت و مجلس ختم شد.
مجلس دهم به شکل دیگری تشکیل شد. در این دوره اصلاح طلبان  تصمیم به ورد به مجلس گرفتند؛ علی لاریجانی بار دیگر از حوزه قم وارد انتخابات شد و این بار موازنه ای بین اصلاح طلبان که با لیست امید وارد شده بودند و اصولگرایان در مجلس برقرار شد. عارف سرلیست امید بود که در زمان انتخاب رییس برای مجلس ترجیح داد کناره گیری کند تا بار دیگر ریاست از آن علی لاریجانی شود.
علی لاریجانی تصمیم گرفت در نهایت ازپارلمان دور شود. او با آغاز رقابت های انتخابات مجلس اعلام کرد که دیگر کاندیدای انتخابات اکنون مجلس دهم با همه اما و اگرهای خود به پایان رسید. برخی می گویند او اماده می شود تا سال 1400 وارد پاستور شود باید دید چرخونه سیاست برای او چگونه می چرخد.