حفظ حقوق قانونی، حتی با چنگ و دندان
در شرایطی که تنها حدود 4 ماه تا اجرایی شدن این مزیت برجام برای جمهوری اسلامی ایران باقی مانده، ایالات متحده آمریکا با همراهی دیگر دشمنان و رقبای منطقه ای کشورمان دست به کار شده اند تا راه را بر هر نوع بهره بردن ایران از توافق برجام ببندند و مانع رفع این تحریم ها شوند. سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که ایالات متحده چه منافعی در پیگیری این مسأله دارد که حتی در بحبوحه آشوب های داخلی خود نیز آن را رها نکرده و در مقابل ایران چه می تواند بکند؟
در پاسخ باید گفت ممانعت از برداشته شدن تحریمهای تسلیحاتی ایران از وجوه مختلفی تأمین کننده منافع آمریکا و هم پیمانانش است. در درجه نخست، چنانکه تحریمهای تسلیحاتی ایران برداشته شود، این نکته برای همگان مشخص می شود که با وجود خروج آمریکا از برجام و تلاشهای متعدد آن برای بی اثر کردن این توافق، برجام هنوز با کمک سایر طرفهای این توافق و البته صبوری ایران زنده و پابرجاست و می تواند کارامدی و تأثیرات مثبت داشته باشد و این امری است که به شدت اعتبار و وجهه آمریکا را تخریب می کند. ضمن اینکه رفع این تحریمها، ناقض سیاست فشار حداکثری آمریکاست و می تواند ایران را هر چه بیشتر از تصمیم احتمالی به مذاکره مجدد دور کرده و خطر شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را افزایش دهد.
البته کاهش محدودیت های تسلیحاتی ایران تنها نقد مخالفان و منتقدان داخلی ترامپ را به دنبال ندارد؛ بلکه پوشالی بودن ماهیت قدرت آمریکا را برای همپیمانان و یا به عبارت درست تر، کشورهایی که امنیت خود را به حمایت های ایالات متحده پیوند زده اند، مشخص می کند و نگرانی، نارضایتی و فشار آنها را نیز در پی خواهد داشت.
گزارش دبیرخانه سازمان ملل متحد پیرامون ایرانی بودن تسلیحات استفاده شده در حمله به تأسیسات نفتی عربستان در پاییز سال گذشته، نخستین موفقیت آمریکا در پیش بردن این سناریو است؛ در حالی که دبیرخانه سازمان ملل تاکنون از گزارش موارد متعدد نقض برجام توسط آمریکا و کشورهای اروپایی که منجر به ورود آسیبهای اقتصادی و اجتماعی بسیار به ملت ایران شده، خودداری کرده و حتی در مقابل خروج آمریکا از برجام که نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ بود نیز عکس العمل چندانی نشان نداد؛ حال درست همزمان با اقدام آمریکا در ارائه پیش نویس قطعنامهای خطرناک برای تمدید غیرقانونی محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران و در راستای کمک به این کشور یاغی، اقدام به تهیه گزارشی تخصصی کرده و کوشیده با مقصر جلوه دادن ایران در اتهامات اثبات نشده، سایر طرفهای برجام را نیز به تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران مجاب کند.
اما در چنین شرایطی ایران چه می تواند بکند؟ درخواست کلی دولت ایران از چین و روسیه و برای تن ندادن به خواسته های آمریکا هر چند اقدام مفیدی است، اما به هیچ وجه کافی نیست. در شرایطی که دشمنان ایران به طور شفاف اهداف خود را مشخص کرده اند و با تنظیم قطعنامه و به راه انداختن گزارش های صوری می کوشند حق و دستاورد مسلم ایران در برجام را پایمال کنند، پاسخ ایران نیز باید کاملا شفاف و دارای گزینه های مشخص باشد. در این راستا لازم است قبل از هرگونه تصمیم گیری جدی شورای امنیت و یا ایالات متحده در مورد تحریم های تسلیحاتی ایران، دستگاه دیپلماسی کشورمان سفرای کشورهای باقی مانده در برجام را فراخوانده و به آنها تفهیم کند که قانون «نقض در برابر نقض» همچنان سیاست کلیدی و جدی جمهوری اسلامی ایران است و چنانکه این کشورها مانع تصمیم آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران نشوند، کشورمان چه بخش هایی از تعهداتش در برجام را کنار می گذارد. تهدید ایران به نقض برجام، البته ضمن تلاش برای حفظ کلیت و موجودیت آن، باید به گونه ای هراس انگیز باشد که طمع نارو زدن، خیانت و یا سستی در حمایت از بندهای این توافق را در طرف های باقی مانده از بین ببرد.
*استاد دانشگاه