printlogo


دلایل بازگرداندن لنج‌های ایرانی از بندر امارات

با فرض اینکه تمام موارد و دستورات توسط لنج‌داران به اجرا رسیده از جمله داشتن نمایندگی و اخذ تاییدیه بار و... رعایت شده ‏اجازه خروج به لنج‌داران داده شد. اگر امروز امارات این لنج‌ها را نپذیرفته و به کشور بازگردانده به این دلیل است که این ‏دستورالعمل‌ها از سوی لنج‌داران رعایت نشده است.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی علت بازگرداندن لنج‌های ایرانی از بندر امارات را توضیح داد.حسین عباس‌نژاد درباره برگرداندن تعدادی از لنج‌های باری از امارات توضیح داد: با توجه به محدودیت‌هایی که در شرایط کرونا از سوی بنادر کشورهای مختلف از جمله امارات مطرح شد، تمام مقررات مربوطه به هر بندری را بلافاصله به فعالان و لنج‌داران اعلام و ابلاغ کردیم و تا زمان تغییر شرایط هیچگونه خروجی صادر نشد.وی افزود: پس از اعلام رسمی دولت امارات مبنی بر شرایط موتورلنج‌های چوبی و فایبر گلاس برای ورود به بنادر امارات شامل قرنطینه 14 روزه، عدم اجازه به خدمه لنج‌ها جهت پیاده شدن و ورود به خاک امارات و همچنین لزوم ثبت نهایی بار از مبدا امارات توسط شرکت نمایندگی معتبر برای شناور، موضوع مجددا اطلاع رسانی انجام شد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: مطابق اعلام دولت امارات هر لنج فایبرگلاس و چوبی قبل از ورود به بنادر ان کشور بایستی دارای نمایندگی معتبر بوده و بار برای حمل به مقصد ایران توسط نمایندگی آماده بارگیری بوده و اسناد آن به بندر ارائه شود.عباس‌نژاد با تاکید بر اینکه تمام این موضوعات را هم به صورت رسمی و هم شفاهی به لنج‌داران اعلام کرده بودیم، گفت: علیرغم تاکیدات ما، برخی از لنج‌داران اصرار داشتند که اجازه خروج دریافت کنند و مدعی شدند که در بنادر امارات مشکلی ندارند. از این رو با توجه به مسئولیت‌های مالک و فرمانده کشتی مبنی بر اجرای مقررات کشور مقصد، بندر تعهدنامه‌ای در اختیار لنج‌داران قرار داد که در این تعهدنامه تمام موارد تاکید شده در اطلاعیه امارات ذکر شد و لنج‌داران متقاضی خروج از بندر با پذیرفتن بندهای این تعهدنامه مبنی بر رعایت تمام موارد درخواست خود را مبنی بر خروج ارائه دادند.
وی افزود: بنابراین با فرض اینکه تمام موارد و دستورات توسط لنج‌داران به اجرا رسیده از جمله داشتن نمایندگی و اخذ تاییدیه بار و... رعایت شده اجازه خروج به لنج‌داران داده شد. اگر امروز امارات این لنج‌ها را نپذیرفته و به کشور بازگردانده به این دلیل است که این دستورالعمل‌ها از سوی لنج‌داران رعایت نشده است.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: البته آماری داریم مبنی بر اینکه کلیه شناورهایی که خروجی دریافت کرده‌اند به دلیل عدم هماهنگی شرکت نمایندگی خروج نکرده‌اند و فقط تعداد اندکی پس از دریافت مجوز خروج بندر را به مقصد امارات ترک نموده‌اند. این موضوع بیانگر آگاهی لنج داران عزیز از مقررات دولت
 امارات است.