printlogo


پروژه‌های راهسازی در لرستان روی مدار وعده‌ها؛ «اقتصادسرآمد» بررسی می کند
«خطر مرگ»‏

گروه راه و مسکن- برخی کارشناسان نیز نادیده‏ گرفتن مقررات و خطاهای رانندگی، نگرش های ترافیکی نادرست، خستگی و خواب آلودگی، مصرف مواد مخدر ، رانندگی در ساعات سیاه (آخر شبها، اوایل صبح، بعد از ناهار) را از عوامل موثر در تصادفات جاده ای می دانند.تازه‌ترین آمار پلیس از تصادفات تابستان ۹۸ نیز نشان می‌دهد ۳۹ درصد تصادفات در این فصل براثر خواب‌آلودگی و واژگونی بوده و عامل انسانی نقش اصلی در وقوع آن داشته است.البته سهم عوامل سه‌گانه در وقوع تصادفات جاده‌ای فقط یک روی سکه است و وقتی پای تخمین سهم این عوامل در بروز خسارت‌های مالی و جانی به میان بیاید، جایگاه نخست به کیفیت و استاندارد خودروها تعلق می‌گیرد و عامل انسانی کمترین سهم را می‌برد.در این میان میزان مرگ و میر در ایران غیر از سکته و بیماری تصادفات بیشترین تلفات را به خود اختصاص داده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، جاده های خطرناک ایران به علت نداشتن جاده های ایمن و مناسب هر سالانه تلفات زیادی را در تصادفات جاده ای می دهد. با استناد بر گزارش پژوهشکده بیمه مرکزی، در بین ۱۹۰ کشور جهان ایران در رتبه ی ۱۸۹ تصادف های مرگبار قرار گرفته است. در واقع می توان گفت که ایران در میان کشورهای جهان در تصادفات ناشی از جاده های خطرناک ایران و خودروهای نا امن رکورد دار می باشد.در این میان لرستان یکی از خطرناک ترین جاده های کشور را به خود اختصاص داده است.وقوع تصادفات ناگوار در جاده‌های لرستان به دلیل عدم چهار خطه شدن و تعریض آنها، موضوعی است که بارها از سوی مردم و ‏رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است، در سال جهش تولید می‌طلبد که تکمیل این طرح‌های راهسازی مورد توجه جدی مسئولان ‏قرار بگیرد.‏در هشت ماهه نخست سال گذشته ۳۹۱ نفر در لرستان در تلفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند که این استان در رتبه سیزدهم کشور قرار دارد و استان فارس با ۹۵۳ کشته در صدر این جدول می‌باشد.در حالی مرگ در جاده‌های لرستان پرسه می‌زند که تکمیل برخی از پروژه‌های راهسازی این استان روی مدار وعده‌های مسئولان قرار گرفته تا همچنان شاهد وقوع تصادفات ناگوار در این محورها باشیم.عملیات اجرایی پروژه چهارخطه خرم‌آباد - کوهدشت با تخمین اعتبار ۷۰ میلیارد تومان در سال ۸۳ آغاز و قرار شد سال ۹۰ تمام شود، سال ۹۰ هم تمام شد و با گذشت حدود نه سال از وعده مسئولان برای افتتاح، جاده همچنان روی دست خود مانده بود تا همچنان قربانیان خود را تحویل دهد.
جاده کوهدشت - خرم‌آباد تنها راه ارتباط نزدیکی است که کوهدشت را به مرکز استان می‌رساند اما این راه، هنوز هم همچون سال‌های گذشته به رهگذران خود امان نمی‌دهد و از قربانی کردن آن‌ها در کمرهای باریک خود کوتاه نیامده است.
مردم این دو شهر چشم‌به‌راه تلاش بیشتر مسئولان مربوطه‌اند شاید با تسریع عملیات چهار خطه کردنش، روند مرگ و میر و وقوع تصادفات در این محور کاهش پیدا کند.
اما با سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به لرستان، اسلامی وعده داد که اعتبار این چهار خطه را تخصیص کامل بدهد و تا پایان سال این پروژه تکمیل شود.رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در این رابطه، اظهار داشت: پروژه چهار خطه خرم آباد به سمت کوهدشت یکی از پروژه‌های مهم و اولویت دار ما در استان است.وی، ادامه داد: خوشبختانه در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان مصوب شده که این پروژه جز طرح‌های جهش تولید قرار بگیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه مقرر شده که اعتبار این پروژه به صورت ۱۰۰ درصدی تخصیص پیدا کند، تصریح کرد: امیدواریم با این امر بتوانیم تا پایان دولت آن را به طور کامل به بهره برداری برسانیم.
خالقی، عنوان کرد: هدف سال جاری ما برای این پروژه چهار خطه، تکمیل و زیر بار ترافیک بردن ۱۷ کیلومتر از آن است.
محور ازنا - شازند به طول ۷۰ کیلومتر شهرستان ازنا را به استان مرکزی متصل می‌کند که بیش از ۳۵ کیلومتر از این محور در شهرستان ازنا واقع‌شده و هم‌اکنون چهار خطه شدن این محور نیمه‌تمام باقی‌مانده است.
جاده ازنا - اراک در ابتدا باهدف ایجاد ارتباط محلی بین شهرستان‌های ازنا و شازند ایجاد شد اما بعدها به دلایل مختلف ازجمله مسیر هموار و کاهش زمان سفر تبدیل به یک جاده ترانزیتی شده است به‌گونه‌ای که اکثر وسایل نقلیه عبوری از آن خودروهای سنگین هستند.