دلایل عدم موافقت سرمایهگذاران آزادراهی با عوارض الکترونیکی
دبیر انجمن شرکتهای راهسازی گفت: نبود اهتمام کافی بین برخی کاربران آزادراهی در پرداخت به موقع عوارض الکترونیک، موجب شده تا سرمایهگذاران با مشکلات مالی مواجه شوند و موافق ادامه پروژه الکترونیکی کردن اخذ عوارض آزادراهی نباشند.
به گزارش اقتصادسرآمد به نقل از فارس، علی آزاد در بررسی و ارزیابی سیستم اخذ عوارض الکترونیک آزادراهی، اظهار داشت: برای اجرای سیستم اخذ عوارض الکترونیک (ETC) باید همه بسترهای لازم در جامعه وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از بسترهای لازم، امر فرهنگی و تعهد مردم به انجام وظایف خود است، در سرمایهگذاری برای آزادراهها مسأله حیاتی اول، بازگشت سرمایه و سود شرکت سرمایهگذار است که طبق قرارداد و برآوردهای ضمیمه محاسبه میشود، به عنوان مثال سهم سرمایهگذار باید در 18 سال برگشت داده شود.
دبیر انجمن شرکتهای راهسازی افزود: حالا اگر این امر تحقق نیابد و سرمایه در مدت مشخص شده برگشت نشود، جذابیت سرمایهگذاری در آزادراه برای سرمایهگذار از بین میرود و دیگر کسی راغب به سرمایهگذاری در این امر حیاتی نمیشود.
آزاد با اشاره به قانونگریزی برخی رانندهها در پرداخت عوارض آزادراهی گفت: متأسفانه برخی رانندگان بدون داشتن کارت مجوز عبور ETC از قسمتهای پرداخت الکترونیک عبور میکنند و یا اینکه پس از عبور از عوارضیهای الکترونیک، نسبت به پرداخت عوارض اقدام نمیکنند، شرکت سرمایهگذار حالا در نقش بهرهبردار هم عمل میکند، پیام کوتاه به شخص خاطی میدهد و در قالب تذکر، اعلام میکند که بدهی خود را بپردازید اما متأسفانه برخی رانندگان کماکان به تعهد خود عمل نمیکنند.
وی افزود: شرکت متولی اخذ عوارض الکترونیک این موارد را به نیروی انتظامی منعکس میکند، نیروی انتظامی هم طلب درصدی از این وصولیها را دنبال میکند، اما تا امروز قرارداد فیمابین آنها قطعی نشده است.
دبیر انجمن شرکتهای راهسازی ادامه داد: بدین دلیل است که شرکتهای سرمایهگذار موافق اجرای ETC (پرداخت عوارض به صورت صرفا الکترونیک) نیستند.
آزاد اظهار کرد: برای نمونه در جاده تهران ـ ساوه از 100 درصد ترافیک عبوری از طریق ETC میزان 70 درصد آنها یا مجوز عبور ندارند و یا اگر قبلاً گرفتهاند، مجدداً پولی به حساب مربوطه واریز نمیکنند.