printlogo


مطالبه ۶۳۶ میلیون پوندی انگلیس به ایران پیگیری شود

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وزارتخانه‌های امور خارجه و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دریافت مطالبه ۶۳۶ میلیون پوندی از پرونده خرید تانک چیفتن انگلیسی را پیگیری کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، رضا تقی‌پور در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی درباره پرونده خرید تانک چیفتن ایران از انگلیس پیش از انقلاب، گفت: انگلیس بعد از پیروزی انقلاب این تانک ها را به ایران تحویل نداد و پرونده شکایت ایران برای داوری به ICC رفت.
وی متذکر شد: در سال ۲۰۰۱ دیوان لاهه به نفع ایران رأی داد اما شرکت انگلیسی به آن عمل نکرد و خواستار ابطال رأی پرونده شد که این درخواست نیز در سال ۲۰۰۹ رد شد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس رأی دادگاه انگلیس باید اصل پول ایران به میزان ۱۲۷ میلیون پوند به همراه سود آن را پرداخت می کرد، اظهار داشت: از سال ۲۰۰۱ تاکنون این مبلغ پرداخت نشده و علیرغم اینکه در سال ۲۰۱۰ رأی دادگاه بر این بود که اصل و سود پول به ایران پرداخت شود، اما به بهانه تحریم پرداخت نشد.تقی‌پور گفت: اکنون مطالبه ایران از این پرونده به ۶۳۶ میلیون پوند رسیده است که وزارتخانه های امور خارجه و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح باید دریافت این مبلغ را از شرکت انگلیسی پیگیری کنند.مدتی قبل، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس به تازگی با بیان این که کشورش فعالانه به دنبال پرداخت بدهی خود به دولت ایران درخصوص پرونده تانک های چیفتن در سال ۱۳۵۰ است، رسما بدهکار بودن انگلیس به ایران را پذیرفت.
این برای اولین بار است که دولت انگلیس می‌پذیرد در قبال قرارداد فروش تانک به ایران در زمان قبل از انقلاب اسلامی، به دولت ایران بدهکار است.
بن والاس ابراز امیدواری کرده که این موضوع می تواند برای آزادی نازنین زاغری راهگشا باشد.والاس در نامه‌ای به وکلای خانم زاغری نوشته است که دولت انگلیس می‌پذیرد که بدهی ایران باید پرداخت شود و درصدد یافتن راه حلی قانونی برای پرداخت بدهی است.
والاس که پیشتر عضو گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران و منتقد تاخیر دولت در پرداخت بدهی ایران بوده، در این نامه نوشته است: پیشتر موضع خود را در رابطه با این پرونده اعلام کرده و به حل آن متعهد هستم.
ظهارات وزیر دفاع انگلیس نشان می دهد که دیدگاه او تغییری نکرده اما در این رابطه دولت به طور جمعی باید تصمیم گیری کند. با این حال گاردین تصریح کرد که این برای اولین بار است دولت انگلیس بدهی به ایران را پذیرفته است.
بدهی انگلیس به ایران مربوط به خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ بین وزارت دفاع انگلیس و حکومت پهلوی است که قرار بود در قالب آن یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تانک و خودروهای زرهی به ایران تحویل شود.