کند و کاو «اقتصادسرآمد» از تاثیر استفاده از گاز طبیعی بر حوزه های مختلف اقتصادی
خودروهای دوگانهسوز؛ انتخاب برتر
گروه انرژی- یکی از مزایای گازسوز کردن خودروها، صرفه جویی در هزینههای خانوارهاست. گفته میشود با گاز سوز کردن خودرو ماهانه ۴۰۰ هزار تومان در هزینه خانوارها صرفه جویی میشود که سالانه این صرفه جویی به ۵ تا ۶ میلیون تومان برای هر خانوار خواهد رسید.
به گزارش اقتصادسرآمد، هزینه گازسوز کردن به نوع خودرو بستگی زیادی ندارد و مورد مهم در این میان حجم مخزن است؛ برای نمونه، میتوان برای خودرویی مانند پراید از مخزن ۶۰ لیتری استفاده کرد و برای سایر خودروها این حجم متفاوت است. از لحاظ هزینه گازسوز کردن برای خودرویی مانند پراید، قیمت تقریبی ۴ میلیون تومان اعلام شده است. قیمت مخزن ۶۰ لیتری قبل از سهمیهبندی بنزین حدود ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بود، در حالی که الان به حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. مخزن ۱۰۰ لیتری هم که ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود حال قیمت دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را شاهد است.محسن جوهری رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور درباره آمار خودروهای تبدیل شده به نوع گازسوز در این خصوص می گوید: تقریبا ۹۱۸ هزار دستگاه توسط وزارت نفت به نمونههای گازسوز تبدیل شدهاند و آمار سایر خودروهایی که به صورتهای مختلف گازسوز شدهاند مشخص نیست. از لحاظ آمار غیر رسمی به نظر میرسد که این تعداد به یک تا دو میلیون دستگاه نیز برسد.در دقایق اولیه روز ۲۴ آبان ماه سال گذشته بود که مسئولین سرانجام تصمیم خود را برای سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین عملیاتی کردند. از این تاریخ به بعد به هر یک از خودروها سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ماهانه به قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان تعلق میگرفت و مازاد بر این مصرف، هر مالک خودرو باید به ازای هر لیتر ۳ هزار تومان پرداخت میکرد.با این تصمیم مسئولین، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه بندی در مقایسه با قیمت قبل که هزار تومان بود، رشد ۵۰ درصدی و در مقایسه با قیمت آزاد رشد ۲۰۰ درصدی پیدا کرد. این افزایش قیمت بنزین باعث شد تا هزینههای بیشتری به مالکان خودرو تحمیل شود و مالکان برای فرار از زیر بار افزایش قیمت بنزین به دوگانه سوز کردن خودروهای خود روی بیاورند.اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی سیانجی و صنایع وابسته طی مصاحبهای گفت: از وقتی سهمیهبندی بنزین و الزام رانندگان به استفاده از کارت سوخت شخصی خودرو آغاز شده است، روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار درخواست برای تبدیل خودروهای بنزینسوز به دوگانهسوز در کل کشور ثبت میشود. به علت حجم بالای متقاضیان، توان کافی برای پوششدهی تقاضا سخت است و خبر رسیده صف انتظار تا چهار ماه آینده نیز ثبت شده است.در این خصوص، ابوعلی گلزاری - مدرس دانشگاه تهران به خبرنگاران گفت: مسئله پیچیده آلودگی هوای کلانشهرها که براثر عوامل مختلفی در طی چند دهه اخیر به شکل کنونی درآمده نیازمند شناختی دقیق از عواملی است که موجب انتشار آن شده است؛ در این میان هرچند سیاستگذاری دولت برای ترغیب مالکان خودروهای بنزین سوز به دوگانهسوز خود میتواند مسیری برای کاهش آلودگی باشد اما مصوبه جدید شورای اقتصاد که محدود به دوگانهسوز کردن خودروهای حملونقل عمومی است بهطور حتم نمیتواند منجر به رفع آلودگی از کلانشهرهای کشور شود. او تصریح کرد: درصورتیکه گازسوز کردن خودروها از سطح خودروهای حملونقل عمومی به خودروهای سواری توسعه پیدا کند، امید آن میرود که بتوان سطح آلودگی در شهرها را بهواسطه کاهش خودروهای بنزینی(به عنوان یکی از منشاء های آلودگی کلان شهرها) کاهش داد.وی ادامه داد: مطالعات و اﻧﺪازهﮔﻴﺮیﻫﺎی انجامشده روی ﻏﻠﻈﺖ آلایندهها در ﻧﻘﺎطﻣﺨﺘﻠﻒﺷﻬﺮﻫﺎی ﭘﺮﺗﺮاﻓﻴﻚ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖﻛﻪ در ﺧﻴﻠﻲ از ﻣﻮارد ﻫﻮاﻳﻲﻛﻪﺗﻨﻔﺲ میکنیم از نظر ﻣﻨﻮاﻛﺴﻴﺪﻛﺮﺑﻦ و ذرات معلق بهمراتب از ﺣﺪ ﻣﺠﺎز آلودهتر اﺳﺖ؛ دولتها و صاحبان صنایع امروزه به دنبال آن دسته از حاملهای انرژی هستند که آلایندههای کمتری تولید میکنند، به همین دلیل جهان به گاز طبیعی روی آورده است.گلزاری خاطرنشان کرد: در اﻳﺮان نیز، ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن و کارشناسان ﺑﻪﻋﻠﺖ آﻟﻮدﮔﻲ ﺑﺴﻴﺎر ﺑﺎﻟﺎی محیطزیست خصوصاً در ﺷﻬﺮﻫﺎیﺑﺰرگ و ﻣﺼﺮف و ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﺎﻟﺎی ﺧﻮدرو و نهایتاً ﻣﺼﺮف ﺑﺎﻟﺎی ﺳﻮﺧﺖ، ﺑﻪ دﻧﺒﺎلﺳﻮﺧﺘﻲ ارزان و ﭘﺎکﺑﺮای ﻛﺎرﺑﺮد در ﻛﻨﺎر ﺑﻨﺰﻳﻦ ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ در مجموع CNG مورد توجه ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ؛ هماکنون ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺗﺒﺪﻳﻞﺧﻮدروﻫﺎی دوگانهسوز در ﻛﺸﻮر ﺑﺮای ﻧﺎوﮔﺎن ﻋﻤﻮﻣﻲ بهصورت راﻳﮕﺎن ﺑﺎﺣﻤﺎﻳﺖ دوﻟﺖ در ﺣﺎل اﺟﺮا است و همانطور ﻛﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﻫﺴﺘﻴﻢ، ﺧﻮدروﺳﺎزان اﻳﺮاﻧﻲ، ﺑﻴﺶ از هر خودروساز دﻳﮕﺮی در دﻧﻴﺎ، ﺧﻮدروی ﮔﺎزﺳﻮز ﺗﻮﻟﻴﺪ کردهاند و اﻳﻦ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﺘﻔﺎوت و منحصر بهفرد ﺻﻨﻌﺖ CNG در اﻳﺮان اﺳﺖ.