printlogo


خواف - هرات ، کارکرد  منطقه ای و بین المللی

اینک که کشورمان درگیر جنگ اقتصادی با استکبار جهانی است، گشایش مسیر بازرگانی - مسافری خط ریلی خواف - هرات با کارکرد منطقه‌ای و بین‌المللی به طور خاص سرنوشت‌ساز شده‌ است.به گزارش اقتصادسرآمد، افتتاح  "راه‌آهن خواف - هرات" هم‌اینک با نگاهی به وضعیت ناشی از تحریمهای ظالمانه استکبار بر ملت ایران، آن هم در بحبوحه بحران جهانگیر شیوع ویروس کرونا، می‌تواند در حکم یک پل پیروزی در برابر جنگ اقتصادی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت صبور و مقاوم کشورمان تلقی شود. پروژه ساخت این خط ریلی که اوایل دهه ۱۳۸۰ آغاز شد تا سالهای اخیر رونق چندانی نداشت لذا به نتیجه زودهنگام و مطلوب نرسید اما با تلاشهای دولتهای یازدهم و دوازدهم به ریاست جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روند ساختش شتاب گرفت و به نقطه مطلوب رسید چنان که دیروز پنجشنبه با دستور روسای جمهوری دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان مسیر راه‌آهن خواف - هرات به طور رسمی گشایش یافت و زیر بار رفت و آمد قطارهای حامل انواع کالا و مایحتاج مورد نیاز ۲ ملت و دیگر کشورهای منطقه رفت.مسیر ریلی خواف - هرات به طول ۲۲۵ کیلومتر در قالب چهار قطعه، با اجرای سه قطعه آن به دست توانمند مهندسان و کارشناسان ایرانی، ساخته شده است. ۷۷ کیلومتر از این خط آهن در قالب ۲  قطعه در داخل خاک ایران ساخته شد و ۶۶ کیلومتر دیگر آن نیز به عنوان قطعه سوم، از نقطه صفر مرزی "شمتیغ" در ایران تا ایستگاه روزنک ولسوالی غوریان ولایت هرات در خاک کشور دوست و همسایه افغانستان ادامه یافته است.راه‌آهن خواف - هرات که سبب احیای "جاده ابریشم" از طریق ریلی و اتصال خط‌ آهن چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود، نه تنها در توسعه منطقه و کشور دوست و همسایه افغانستان نقش مستقیم دارد بلکه تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای عضو سازمان همکاریهای اکو، افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و آغازی برای ایجاد یک کریدور بین‌المللی در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب بازرگانی جهان را در پی دارد.همچنین مسیر ریلی خواف - هرات در کنار "راه‌آهن در دست ساخت چابهار- زاهدان- بیرجند - مشهد" در مسیر کریدور بین‌المللی تجارت جهانی، نویدبخش رونق و توسعه اقتصادی برای کشورهای منطقه است.
طراحی و اجرای راه‌آهن ۲۲۵ کیلومتری خواف - هرات که تاکنون برای ایران ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه یا سرمایه‌گذاری در بر داشته و همچنین برای راه اندازی آن "گذرگاه شمتیغ" به عنوان دومین پایانه مرزی بین ایران و افغانستان پس از دوغارون، در شهرستان خواف ساخته و تجهیز شده است، در قالب تعهد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مشارکت در بازسازی کشور دوست و همسایه شرقی یعنی افغانستان از سال ۱۳۸۶ آغاز شد.۷۸ کیلومتر از مسیر ریلی خواف – هرات در قالب ۲ قطعه در داخل خاک ایران توسط مهندسان و کارشناسان کشورمان اجرا شده است. ۶۶ کیلومتر نیز به عنوان قطعه سوم این مسیر ریلی از نقطه صفر مرزی "شمتیغ" شهرستان خواف تا ایستگاه "روزنک" افغانستان ادامه یافته است.متولی ساخت قطعات سوم و چهارم این مسیر ریلی که قطعات یکم تا سوم آن به طول ۱۴۴ کیلومتر تا ایستگاه روزنک روز ۲۰ آذر ۱۳۹۹ بهره‌برداری شد کشور افغانستان است، تا راه آهن خواف – هرات را به مزارشریف و مرز آن کشور با ازبکستان امتداد دهد. قطعه چهارم این خط ریلی مرکب از ۲ بخش شامل ۸۵ کیلومتر است که بر اساس وعده دولت افغانستان عملیات اجرایی آن همزمان با افتتاح راه آهن خواف – هرات توسط پیمانکاری از کشور قزاقستان آغاز خواهد شد.هم‌اینک ۴۰ درصد حجم واردات کشور افغانستان از طریق پایانه مرزی دوغارونِ شهرستان تایباد صورت می‌گیرد لذا فعالیت مسیر ریلی خواف – هرات شمار ۱۸۰ هزار دستگاه کامیونی را که سالانه از طریق دوغارون بین ایران و افغانستان کالا حمل می‌کنند به میزان ۵۰ درصد کاهش داده و نه تنها هزینه حمل و نقل بار را کمتر می‌کند  بلکه انتظار می‌رود بر حجم مبادلات اقتصادی بین ۲ کشور به میزان قابل توجهی بیفزاید.پیش‌بینی می‌شود در سال نخست فعالیت مسیر ریلی خواف - هرات، سه میلیون تن بار و کالا و در سال نهایی افق این طرح، ۶ میلیون تن بار و کالا از طریق آن بین ایران و افغانستان جابه‌جا شود همچنین با بهره‌برداری این مسیر خط آهن، سالانه یک میلیون مسافر از همین طریق بین دو کشور ایران و افغانستان رفت و آمد خواهند کرد.گرچه همه کنترلهای مربوط به سرعت و انتقال بار در این مسیر ریلی انجام و به پایان رسیده اما فعالیت بخش مسافربری راه آهن خواف – هرات هنوز نیازمند هماهنگیهای دوجانبه نهایی بین ایران و افغانستان در خصوص فروش بلیت و جابه‌جایی مسافر است. پیش از افتتاح رسمی، نخستین محموله صادراتی جمهوری اسلامی ایران شامل ۵۰۰ تن سیمان با هدف بررسی مشکلات و نقاط قوت خط ریلی خواف - هرات روز ۱۲ آذر ماه جاری با استقبال گرم مسوولان افغانستان، با قطار باربری از خواف به هرات حمل شد.