«معاینه فنی» ملاک اسقاط خودروهای فرسوده؟
بهدنبال ابطال آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک که درباره سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه بود، سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا پیشنهاد جدید خود را برای اسقاط خودروها به هیات دولت فرستاده است. دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست میگوید که در آییننامه جدید ملاک اسقاط انواع خودروها معاینه فنی تعریف شده است.به گزارش اقتصادسرآمد به نقل از ایسنا، بهزاد اشجعی - دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست - درباره برخی جزییات آییننامه جدید اظهارکرد: در آییننامه جدید ماده ۸ قانون هوای پاک - برخلاف آیین نامه قبلی - ملاک اسقاط انواع خودروها معاینه فنی است این درحالیست که پیش از این برای خودروهای مختلف سن فرسودگی تعریف کرده بودیم و لازم بود که خودروها پس از رسیدن به سن فرسودگی اسقاط شوند.وی ادامه داد: بر این اساس در آییننامه جدید که به هیات دولت ارائه شده است، پیشنهاد دادهایم هر خودرویی که نتواند طی دو دوره متوالی معاینه فنی را پاس کند، فرسوده محسوب میشود و باید اسقاط شود.اشجعی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر این سنی را بهعنوان سن فرسودگی برای انواع مختلف خودروها مشخص کردهایم، تصریح کرد: از اینرو هر خودرویی که به سن فرسودگی برسد نیاز است که نظارتها روی آن افزایش پیدا کند و برای مثال بهجای سالی یکبار در سال سه بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کند.به گفته دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست این سن برای خودروهای مختلف متفاوت است. برای مثال سن فرسودگی و افزایش نظارتها روی خودروهای شخصی ۱۵ سال است.
وی در ادامه با بیان اینکه در کشورهای مختلف دنیا نیز چنین روشی ملاک اسقاط خودروها است، گفت: بههرحال در کشور در زمینه معاینه فنی مشکلاتی وجود دارد و اعتماد ۱۰۰ درصدی به آن نیست اما اکنون که پیشنهاد دادهایم ملاک اسقاط خودروهای فرسوده، معاینه فنی باشد، نیاز است که اهرمهای نظارتی روی این مسئله تقویت شوند.