گره ساخت راه آهن شلمچه بصره باز می شود؟
اوایل خردادماه سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی از تصویب تفاهمنامه ساخت راه آهن شلمچه-بصره توسط هیئت وزیران خبر داده و گفته بود: راهآهن شلمچه- بصره با مشارکت 60 درصدی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و 40 درصدی وزارت راه وشهرسازی احداث خواهد شد.به گزارش اقتصادسرآمد، وی طول این خط ریلی را 35 کیلومتر اعلام کرد و افزود: این مسیر ریلی دارای یک دستگاه پل به طول 700 متر است که یکی از دهانههای این پل برای امکان کشتیرانی در شطالعرب به صورت بازشو طراحی و اجرا میشود.این مقام مسئول زمان ساخت این پروژه را 2 ساله اعلام و تصریح کرد: پس از امضای این تفاهمنامه دو ماه فرصت داده میشود تا در صورت تایید برآوردهای اولیه طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی قرارداد اجرایی منعقد و در این فاصله عملیات تجهیز کارگاه آغاز می شود.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار کرد: با توجه به آمار ارایه شده سالانه بیش از 5 میلیون و 300 هزار تن کالا از دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه به عراق صادر می شود و این مسیر ریلی می تواند تحولی در امر صاردارت کشور با استفاده از حمل و نقل سبز ایجاد کند.خادمی برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز این خط آهن را600 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: خط آهن شلمچه- بصره در خاک کشور عراق احداث خواهد شد و تامین آب و برق مورد نیاز و همچنین انجام بخشی از روسازی مسیر از سوی این کشور صورت می گیرد. خادمی در نشست سه جانبه همکاریهای حملو نقل ایران-عراق-سوریه با اشاره به اینکه مسئولیت ساخت راه آهن شلمچه- بصره بر عهده شرکت ساخت است، اظهار کرد: برای پیشبرد این کار که مورد توافق دو کشور است بعد از سفر رئیسجمهوری به عراق، اقدامات خوبی برای شروع عملیات اجرایی انجام دادیم.وی با بیان اینکه آماده عملیات اجرایی در عراق هستیم و میخواهیم زمین را به ما تحویل بدهید تا تجهیز کارگاه را آغاز کنیم، گفت: برای اجرای پروژه دو فاز تعریف شده است؛ یک بخش از کار شروع مسیر برای خاکریزی است که حدود 33 کیلومتر است. به محض اینکه زمین مورد نظر برای پروژه در اختیار ما قرار گیرد عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.