تکذیب ادعای یک نامزد رییس جمهوری
تردد کشتیهای ایرانی در آبهای بینالمللی
گروه اقتصاد دریا - دبیرکل انجمن کشتیرانی با رد سخنان عبدالناصر همتی که مدعی شده بود «ما الان یک کشتی با پرچم ایران نمیتوانیم به دریا بفرستیم»، گفت: همین امروز کشتیهای زیادی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در آبهای بینالمللی تردد دارند.
به گزارش اقتصادسرآمد، مسعود پلمه در گفتوگو با فارس، درباره آخرین وضعیت تردد کشتیهای تجاری تحت مالکیت ایران در آبهای بین المللی، اظهار داشت: در ابتدا باید با این موضوع اشاره کنم که در همه دنیا و در حرفه دریایی، در حوزه مالکیت کشتی، الزام، پرچم نیست.
مشوق پنج کشور برای مالکان کشتی در دنیا بابت ثبت شناورها در آن کشورها
وی اضافه کرد: در دنیا چهار تا پنج کشور داریم که به خاطر تسهیلات بسیار بالایی که به مالکان کشتیها میدهند، موجب میشوند مالکان کشتی شناورهای خود را در این کشورها ثبت کنند، به عنوان مثال کشورهایی نظیر یونان یا قبرس، کشورهایی هستند که میگویند اگر کشتی آنجا ثبت شود، در گام اول از فعالیتهای منتهی به درآمد این کشتیها مالیات اخذ نمیکنند همچنین بابت آنکه فعالیت تجاری تحت عنوان آن کشور داشته باشند، تسهیلات دیگری نیز ارائه میدهند.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بیان کرد: در این راستا ما میبینیم در کشورهایی که محل اصلی سرمایهگذاری ناوگان دریایی است، یعنی مالکان کشتی آنجا حضور دارند، تعداد کشتی که به نام خودشان ثبت میشود، کم است.
کشتیهای زیادی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در آبهای بینالمللی تردد دارند
پلمه اظهار داشت: اما در عین حال اگر بخواهیم ایران را مثال بزنیم، در حال حاضر کشتیهایی که هم مالکیت آن متعلق به ایران است و هم تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است، زیاد است، این کشتیها در بنادر جنوبی ما پهلوگیری میکنند و تخلیه و بارگیری کالا دارند که البته به دلیل شرایط تحریم، امکان نام بردن از این ناوگان وجود ندارد.
ثبت کشتی در کشورهای دیگر برای دریافت تسهیلات بیشتر متداول است
وی تأکید کرد: اینکه شناوری تحت پرچم کشور خود نباشد، مفهومش آن نیست که این شناور متعلق به آن کشور نیست، به هر حال متداول است همه شناورهایی که در دریا فعالیت میکنند، برای آنکه تسهیلات مالیاتی، مالی، بیمهای و سایر خدمات را با سهولت بیشتر دریافت کنند، به آن سمت میروند که در آن چهار الی پنج کشور، پرچم خود را ثبت کنند، ولی مالکیت این کشتی متعلق به آن چند کشور است.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بیان داشت: مترادف با این موضوع ما در کشور ناوگانی که تحت پرچم و ثبت جمهوری اسلامی ایران باشد زیاد داریم و روزانه هم در مسیرهای متعدد از کشورهای جنوبی خلیج فارس گرفته تا هند، چین و سایر نقاط دیگر، تردد دارند.
پلمه اضافه کرد: همین یکی دو ماه پیش بود که یک کشتی که عملیات حمل کالای تجاری به مقصد سوریه انجام میداد و تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران بود، از کانال سوئز تردد کرد و کالای خود را هم به مقصد رساند، مفهوم آن این است که این کشتی متعلق به جمهوری اسلامی ایران و بخش خصوصی این کشور است و تحت پرچم ایران تردد میکند و ما از این دست موارد بسیار داریم که اتفاق میافتد.
روز گذشته و در برنامه مناظره، عبدالناصر همتی به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مدعی شد «ما الان یک کشتی با پرچم ایران نمیتوانیم به دریا بفرستیم».
در عین حال اما کشتیرانی ایران تحریم است. تحریمها علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان حمل کنندۀ اصلی کالا به داخل و خارج از کشور، هر روز وارد فاز ظالمانهتری میشود و حقیقت این است که مدعیان قانون جهانی، کمترین توجهی به حقوق ملت ایران ندارند. البته به صورت کلان دامنه تحریمها به حدی گسترده شده است که تحریم کنندگان اکنون برای یافتن حوزۀ جدید دچار مشکل شدهاند.در سوم آبان ۱۳۹۹ رسانهها به نقل از رابرت اوبراین، دستیار امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا گزارش دادند که به علت تحریم بیش از حد مسکو و تهران، عملاً امکان اعلام تحریمهای بیشتر علیه روسیه و ایران وجود ندارد.
در خرداد ۱۳۹۹ وزارت خزانهداری آمریکا در تازهترین اقدام ۱۲۵ کشتی و نفتکش مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریمهای منع اشاعه هم قرار داد. رسانهها در آن زمان گزارش دادند سازمان ملل متحد، کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد، روسیه و چین بارها تحریمهای یکجانبه آمریکا را مردود دانستهاند.
در مهر ۱۳۹۹، محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، از قول مساعد دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی IMO نسبت به درخواست رسیدگی حقوقی به تهدیدهای آمریکا خبر داد و تاکید کرد اجازه نخواهیم داد فعالیتهای بندری و دریایی هیچگاه دغدغهای برای کشور باشد.
تجربه روزهای بعد نشان داد علیرغم تلاشهای صورت گرفته، انتظار تحقق وعده از سوی این سازمان و گردن نهادن آمریکا به قانون چندان قرین به واقعیت نیست. آمریکاییها نه تنها رویۀ تحریمی خود را تعطیل نکردند، بلکه با اقداماتی که به صورت «تحریمهای ثانویه» ایفای نقش میکند در روزهای پایانی مهر ۱۳۹۹ نام دو شهروند و شش شرکت چینی را به دلیل همکاریهای آنها با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که پیش از این مشمول تحریمهای سنگین واشینگتن بود، به فهرست سیاه خود اضافه کرد تا نشان دهد تمام تلاش خود را برای تخریب زیرساختهای اقتصاد ایران به کار گرفته و خواهد گرفت. مایک پومپئو، وزیرخارجه ایالات متحده به تمام بنگاههای اقتصادی و مالی در سراسر جهان هشدار داد که اگر با گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند باید خطر تحریمهای آمریکا را بپذیرند.