printlogo


معاون وزیر راه و شهرسازی
حذف ایران از کریدورهای منطقه سیاه‌نمایی است

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: کریدورهای متعددی در ایران فعال هستند از جمله کریدور شمال دریای خزر، کریدور میانی و جنوب دریای خزر که هر یک می‌توانند سهمی را از بار بزرگ 4 میلیارد تنی صادرات و واردات چین به خود اختصاص دهند. بنابراین یک بخشی از این اخبار که درباره حذف ایران از کریدورها گفته می‌شود از روی کم اطلاعی و بخشی هم سیاه‌نمایی است که برای ایجاد ناامیدی در کشور مطرح می‌شود.به گزارش اقتصادسرآمد، سعید رسولی درباره افزایش مرز‌های ریلی کشور و اتصال ارمنستان به شبکه ریلی کشورمان اظهار داشت: موضوع ترانزیت در تمام شقوق حمل و نقل، به واسطه موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در نقشه جهان و دسترسی آن به آب‌های آزاد در بنادر جنوبی و شمالی به دریای خزر، یک پل استراتژیک در منطقه و کریدور شرقی- غربی و شمالی- جنوبی محسوب می‌شود که کشورهای شمالی ایران را تا اروپا به خلیج فارس متصل می‌کند و دسترسی کشور‌های همسایه محصور در خشکی را که به آب‌های آزاد برقرار می‌سازد.وی با بیان اینکه این موقعیت اقتصادی ایجاب می‌کند که حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های ترانزیتی به عمل آوریم، ادامه داد: توجه به کریدورهای ترانزیتی در بخش ریلی جزو اولویت‌های اصلی کشور است و بند 25 سیاست‌های کلی برنامه ششم ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری هم به موضوع اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی تاکید دارد و در تمام اسناد بالادستی بر توسعه کریدورهای شمال و جنوب تاکید شده و این تاکیدات را با خط خوش نوشته‌ایم، در دفتر کار همه مدیران راه آهن نصب کرد‌ه‌ایم و درباره تمام این موضوعات با اولویت برنامه‌های متعددی تدوین شده‌است.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش اتصالات ریلی به کشورهای همسایه تاکید کرد:‌ خوشبختانه در حال حاضر کشورمان مرزهای متعدد ریلی با کشورهای همسایه در شرق، غرب و شمال دارد و به زودی با اتصال شلمچه به بصره یک مرز جدیدی به سمت عراق خواهیم داشت. از سوی دیگر اتصال جمهوری اسلامی ایران از طریق چشمه ثریا به ترکیه یکی دیگر از طرح‌های مهم شرکت راه‌آهن محسوب می‌شود. مطالعات این پروژه در حال انجام است و طرف ترک هم برای این کار اعلام آمادگی کرده و مرز ایران و ترکیه از طریق چشم ثریا دومین مرز ریلی کشورمان با ترکیه خواهد بود.رسولی افزود: همچنین در آذرماه سال گذشته شاهد افتتاح خط ریلی خواف- هرات از مرز شمتیغ بودیم که از این مسیر افغانستان را به شبکه ریلی کشورمان متصل کردیم و این خط ریلی امکان حمل و نقل کالا بین دو کشور را فراهم کرده‌است.