معاون امور بندری سازمان بنادر
مهمترین اقدامات سازمان بنادر در راستای تبدیل بنادر کشور به نسل سوم
فرهاد منتصر کوهساریعضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با اشاره به مهمترین اقدامات صورت گرفته در راستای تبدیل بنادر به بنادر نسل سوم، گفت: افزایش ظرفیت عملیاتی بنادر بازرگانی به صورت مستمر در دستورکار قرار گرفته است.به گزارش اقتصادسرآمد، فرهاد منتصر کوهساری درباره اهداف و برنامههای این سازمان در راستای ایجاد بنادر نسل سوم، اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی از اوایل دهه هشتاد، ضمن واگذاری کامل امور تصدیگری خود به بخش خصوصی و ایجاد تمهیدات لازم به منظور مشارکت این بخش به سرمایهگذاری در اراضی و محوطههای بندری، طرحها و برنامههای متعدد و منسجمی را جهت تبدیل بنادر کشور به بنادر نسل سوم تدوین و عملیاتی، کرده است.وی ادامه داد: از مصادیق بارز طرحها و برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی به منظور تبدیل بنادر کشور به بنادر نسل سوم، میتوان به افزایش مستمر ظرفیت عملیاتی بنادر بازرگانی کشور، میزان سرمایهگذاریهای سازمان و بخش خصوصی در بنادر شهیدرجایی، امام(ره)، امیرآباد، چابهار و سایر بنادر بازرگانی اشاره کرد.معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بنادر نسل سوم دارای ویژگیهای مشخصی دارد که از جمله آن میتوان به حضور و فعالیت صنایع و خدمات دارای ارزش افزوده در پسکرانه بندر و تمرکز بر صادرات مجدد کالا اشاره کرد، گفت: الحاق اراضی پشتیبانی در بندر شهیدرجایی، بندر امام(ره) و طرحهای توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار کاملا در راستای تحقق افزایش قدرت رقابت پذیری بنادر کشور و حرکت در مسیر بنادر نسل سوم است؛ از مهمترین دستاوردهای این بخش احداث صنایع تولیدی متعدد در پسکرانه بنادر امام(ره)، امیرآباد، شهیدرجایی است که ضمن تمرکز بر تولیدات دارای ارزش افزده، باعث افزایش اشتغالزایی و کاهش قیمت تمام شده کالا شده است.وی ادامه داد: علاوه بر معیارهای توضیح داده شده، بنادر نسل سوم دارای مشخصههای حائز اهمیت دیگری چون ارتباط پذیری بندر، تردد و حضور منظم خطوط معتبر بینالمللی در بنادر، سهولت انجام تعاملات مالی و بانکی بینالمللی و خرید و فروش کالا از طریق تجارت الکترونیک است.کوهساری اظهارداشت: با خروج امریکا از برجام و اعمال تحریمهای ظالمانه علیه صنعت کشتیرانی و بندری کشورمان و همچنین به رغم ظرفیتسازی و سرمایه گذاری گسترده سازمان بنادر و دریانوردی طی چند سال گذشته در حوزه زیرساختها و رو ساختهای بنادر، تبدیل بنادر کشور به بنادر نسل سوم با چالشهایی مواجه شده است.