عضو اتاق بازرگانی ایران
نظام توزیع خودرو در کشور معیوب است
عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ناکارآمدیهای نظام توزیع خودرو در کشور گفت: قیمتهای نجومی، صفهای طویل خرید و پیش خرید در کنار نارضایتیها در تحویل خودرو، نشاندهنده وضعیت ناکارآمد نظام توزیع خودرو در کشور است.به گزارش اقتصادسرآمد، فرزاد کیاست، عضو اتاق بازرگانی ایران در نشستی اظهار داشت: در دنیا حوزه کسب و کار خودرو محدود به قطعهسازی و تولید نیست و فروش، توزیع و خدمات پس از فروش به شکلی سازماندهی شده و گسترده است که گروههای وسیعی از خدمات را به کار میگیرد و در ایجاد اشتغال نیز نقشی مهم به عهده دارد.وی با بیان اینکه سرانه تولید خودرو در کشور 172 به ازای هر 1000 نفر است، گفت: از نظر کمی، ایران جزو بالاترین کشورها از نظر سرانه تولید خودرو است و بالغ بر 20 میلیون خودرو در کشور درحال تردد است که در تناسب با جمعیت 84 میلیونی وضعیتی مناسب است اما بهبود این شاخص نشاندهنده این است که شرایط حمل و نقل در کشور به گونهای توسعه نیافته است که موجب شود نیاز به استفاده از خودروی شخصی برای ترددهای روزانه کاهش داشته باشد.وی با بیان اینکه شاخص سرانه خودرو در کشوری مانند ترکیه 199 خودرو به ازای هر 1000 نفر است، عنوان کرد: اگرچه سرانه خودرو در ترکیه فاصله چندانی با ایران ندارد اما این کشور از نظر وضعیت حمل و نقل عمومی شرایط بسیار مناسبی نسبت به ایران دارد.کیاست با بیان اینکه تولید تا مصرف یک زنجیره به هم پیوسته است، افزود: تولید کیفی، خدمات پس از فروش مناسب، توزیع ،کسب سهم مناسب از بازار و سایر ویژگیها در بازار خودرو از اهمیت ویژهای برخوردار است اما خودروسازان در کشور از تولید خودرو تنها تولید فیزیکی خودرو را فراگرفتهاند و بخشهای دیگر این زنجیره با بیتوجهی آنها همراه شده است به طور مثال ایران خودرو تولید سالانه 600 هزار خودرو در سال را هدفگذاری کرده است در حالی که بخشهای دیگر این زنجیره وضعیت مناسبی ندارد.این عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر ضرورت تسریع در بهبود سیستم حمل و نقل عمومی در کشور، تصریح کرد: علم مدیریت باید شرایط را به گونهای ساماندهی کند که برنامههای تولید محقق شود و بخش مهمی از این شرایط نرمافزاری است تا تولید بتواند پاسخگوی نیازهای داخلی باشد.کیاست با اشاره به ناکارآمدیهای نظام توزیع خودرو در کشور تصریح کرد: قیمتهای نجومی، صفهای طویل خرید و پیش خرید در کنار نارضایتیها در تحویل خودرو، نشاندهنده وضعیت ناکارآمد نظام توزیع خودرو در کشور است.وی تصریح کرد: حوادث خودرو و تلفات جادهای نشان میدهد، صنعت خودرو نتوانسته است رفاه عمومی مردم را تامین کند و شرایط آن گرفتار در وضعیتی شده است که به حیات دو خودروساز کشور گره خورده است و مشخص نیست تا کجا باید سنگ دو خودروساز کشور به سینه زده شود.کیاست با بیان اینکه ایجاد شغل و بیکاری کارگران گروههای خودروسازی مهمترین دلیل در دفاع غیرمنطقی از این دو خودروساز است، عنوان کرد: این در حالی است که اگر سه برابر میزان کنونی هم خودرو در کشور تولید شود باز هم تقاضا در کشور وجود دارد اما تولید محدود نگه داشته شده است و واردات نیز ممنوع شده است.