رئیس مرکز مبارزه با پولشویی بازار سرمایه
یکپارچهسازی و نظارت بر اطلاعات سرمایهگذارانِ بازار سرمایه
اطلاعات مربوط به مشتریان و سرمایه گذاران در بخش ها و بازارهای مختلف (اوراق بهادار، کالا و صندوق ها) با هدف جلوگیری از بروز مشکلات و چالش های نهاد ناظر متمرکز و یکپارچه می شود.به گزارش اقتصادسرآمد، صابر جعفروند، رئیس مرکز مبارزه با پولشویی بازار سرمایه ضمن بیان مطلب فوق گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد اصلی تنظیم گر در بازار سرمایه اهتمام ویژه ای جهت نظارت نسبت به توسعه و تکمیل فعالیتهای خود دارد و در این خصوص برنامهریزی و اقدامات عملی بسیاری انجام داده که موفقیتهای مطلوبی در رفع کاستیها نیز کسب شده است؛ البته این رفع نواقص به منزله پایان کار و دور شدن از اصلاح مستمر در این بخشها نیست.وی در ادامه افزود: در حوزه ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و نیز بخش های حقوقی سازمان، تغییرات و پیشرفت های قابل توجهی در تدوین مقررات و نیز مکانیزم های نظارتی موثر انجام شده که اگر این همگامی با توسعه بازار وجود نداشت، مشکلات و چالش های بسیاری در کنار موضوعات ساختاری و کلان بازارسرمایه دیده میشد.رئیس مرکز مبارزه با پولشویی بازار سرمایه تصریح کرد: در زمینه اطلاعات و شناسنامه هویتی مشتریان و سرمایه گذارانِ مختلف بازار نیز مانند ناشران و نهادهای مالی بنابر الزام قانون بازار و سایر قوانین، اقدامات قابل توجه و جدی انجام شده است.جعفروند با اشاره به اقدامات متعدد انجام شده در زمینه نظارت بر اطلاعات سرمایه گذاران طی سال های گذشته، گفت: با توجه به تصویب آئین نامه جدید ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، سازمان بورس و اوراق بهادار در کنار سایر اشخاص موضوع مواد ۵ و ۶ همان قانون، شرکت ها، نهادهای زیر مجموعه و تمامی نهادها و موسسات مالی و ناشران اوراق بهادار تحت نظارت سازمان، مشمول مقررات و چارچوب های مربوط در این مقررات شده اند.وی توضیح داد: براین اساس سازمان بورس نیز مانند دیگر نهادهای نظارتی در سایر بخش های مالی مانند نهاد ناظر بانکی در بازار پول (بانک مرکزی)، نسبت به انطباق با قانون و آئین نامه مذکور در مقام دستگاه متولی نظارت در بازار سرمایه اقدام کرده است.جعفروند، موضوع نظارت بر ایجاد و تکمیل اطلاعات مشتریان و سرمایه گذاران در بازار سرمایه مطابق با معیارهای الزامی احراز هویت و شناسایی را از مهمترین وظایف این مرکز دانست و افزود: در حال حاضر اطلاعات مربوط به مشتریان و سرمایه گذاران در بخش ها و بازارهای مختلف به صورت غیر متمرکز وجود دارد. در نظر داشته باشید که تمرکز نظارت بر این اطلاعات در حوزه اوراق بهادار، کالا و صندوق ها ضروری است.