printlogo


مجلس به دنبال راهکارهای عملی در بودجه 1401 و برنامه هفتم
محرومیت زدایی خوزستان در بن بست اجرا

گروه جامعه - بحران خوزستان قابل پیشگیری بود اگر به توصیه های رهبر معظم انقلاب و در عین حال مصوبات و وعده های داده شده عمل می‌شد؛ اما مروری بر مصوبات و راهکارهای پیشنهادی نشان می‌دهد بسیاری از راهکارهاری راهگشا در سال های اخیر به بن بست اجرا برخورد کرده‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این باره فارس در گزارشی آورد9 است:چالش کم آبی استان خوزستان در روزهای اخیر که با خشک شدن تالاب هورالعظیم در جنوب استان و خسارت به کشاورزان و دامداران همراه شده است و اعتراضات مردمی را به دنبال داشت، بحرانی چندساله است که بارها درباره آن تذکر داده شده و دولت های وقت مصوبات و راهکارهایی کوتاه مدت و بلندمدتی هم برای آن تدارک دیده بودند اما این مشکلات همچنان ادامه دارد. 
در همین مورد در سال های اخیر بارها رهبر معظم انقلاب توصیه هایی به مسئولان داشتند که مورد توجه قرار نگرفت. ایشان در روزهای اخیر با گلایه از رعایت نشدن توصیه‌های متعدد قبلی درباره آب خوزستان و فاضلاب اهواز تاکید کردند: اگر آن توصیه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت مسلماً این وضع ایجاد نمی‌شد که مردم وفادار خوزستان را با وجود این‌همه امکانات و استعدادهای طبیعی و کارخانجات در استان، ناراضی و ناراحت کند. ایشان تصریح کردند: مردم ناراحتی خود را بروز دادند اما هیچ گله‌ای از آنها نمی‌توان داشت چراکه مسئله آب آن‌هم در آن آب‌وهوای گرم خوزستان مسئله کوچکی نیست.
عدم اجرای مصوبات درباره خوزستان یکی از مهمترین دلایل ایجاد بحران آب مطرح می شود. بخشی از این چالش ها در همین مجلس یازدهم و در جریان تصویب بودجه 1400 دیده شد اما مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز معتقد است که دولت مصوبات و تصمیمات مجلس برای رفع مشکلات خوزستان را اجرا نکرده است.
افزایش ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بودجه، تخصیص ۵۰ میلیون یورو و اختصاص ۱۷۵۰ میلیارد تومان برای فاضلاب اهواز از جمله اقدامات مجلس یازدهم برای حل مشکلات خوزستان هم بوده است. یوسفی می گوید: مجلس یازدهم در تبصره 14 قانون بودجه سال 1400 تصویب کرد که 19 هزار میلیارد تومان برای اصلاح ساختارهایی که منجر به محرومیت در برخی استان‌ها شده در نظر گرفته شود که براساس شاخص‌ها از این اعتبار 1260 میلیارد تومان به استان خوزستان اختصاص پیدا کرد تا در حوزه‌هایی مانند راه روستایی، آب و فاضلاب و احداث شبکه آبی و رفع تنش آبی هزینه شود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه 1750 میلیارد تومان در سال 1400 برای فاضلاب اهواز اختصاص پیدا کرد، ادامه داد: شهرستان‌های جدیدالتاسیس مانند کوت عبدالله، حمیدیه و ... متاسفانه ردیف مجزایی برای موضوعاتی مانند فاضلاب نداشتند به همین دلیل با مشکلاتی مانند شبکه فاضلاب روبه رو بودند که برای نخستین بار برای 4 شهرستان ردیف خاص ایجاد شد.
مصوبات سفر نظارتی رئیس مجلس بحران آب شرب
 روستایی و تنش آبی
بحران آب شرب روستایی و تنش آبی یکی از موضوعات مهمی است که شهریور ماه سال گذشته در جریان سفر نظارتی رئیس مجلس به خوزستان مورد تاکید قرار گرفت و در این سفر مصوباتی نیز برای حل این مشکلات مد نظر قرار گرفته بود. «تأمین آب شرب برای رفع تنش آبی 702 روستا» در این سفر طی توافقی با شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان پیشنهاد شد که قرار بود تا تیر ماه 1400 به ثمر بنشیند . در این مورد توافقات لازم برای انجام اقدامات مدنظر صورت گرفته و منابع لازم تأمین شده بود. 
تکمیل تصفیه خانه آب شرب شهری شهرستان شادگان، احداث اسپیرال سد کرخه به جهت پمپاژ آب سد دز برای تأمین آب شرب جنوب استان خوزستان، طرح آبرسانی به شمال شرق استان خوزستان از دیگر مصوباتی بود که در این مورد در سفر نظارتی رئیس مجلس به تصویب رسید.
همچنین درباره اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری توافقاتی در زمینه  تخصیص و تامین آب و ترمیم و باز تنظیم فهرست نقاط جدید برای مرحله دوم، تکمیل زهکشی 30 هزار هکتاری در منطقه دشت آزادگان در این سفر انجام شد اما نماینده اهواز معتقد است تصمیمات اخذ شده در بازدید میدانی رئیس مجلس از استان خوزستان تصمیمات مناسبی بود اما عملی نشد زیرا اجرا با دولت است.
فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری و شکایت به کمیسیون اصل 90
قصور دولت در تخصیص اعتبارها، اجرا مصوبات و بی اعتنایی به راهکارهای پیشنهادی بارها مورد تذکر نمایندگان مجلس بوده است. یکی از مواردی که بارها مورد تاکید قرار گرفته طرح 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب بوده که به اعتقاد نمایندگان مجلس به دلیل مشکل آب فاز دوم آن اجرا نشده است. در ماه های اخیر، علیرضا ورناصری قندعلی، نماینده مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا موضوعات مربوط به مشکلات آبی خوزستان را متذکر شد و به مواردی همچون سهم نیم درصدی از مجموع 1008378 هکتاری اراضی آبی استان با وجود ذخیره 25 درصدی منابع آبهای قابل تنظیم کشور در این حوزه و وجود کارون خروشان ، سهم صفر درصدی چهار شهرستان حوزه انتخابیه از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اشاره کرد.
معطلی فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری که از مصوبات سفر سال 76 مقام معظم رهبری به این استان است. همچنین موجب شده بود تا شکایتی از سوی نمایندگان استان خوزستان به کمیسیون اصل 90 در مجلس یازدهم تقدیم شود. در این مورد  مجتبی یوسفی در فروردین ماه سال جاری گفته بود: طرح کشاورزی ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان معطل تخصیص آب است و نمایندگان استان برای حل این مسئله به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کردند.
به گفته وی، طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی معروف به طرح مقام معظم رهبری یکی از طرح های راهبردی کشور است که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی دارد؛ فاز اول این طرح به اتمام رسیده ولی فاز دوم این طرح کشاورزی که می‌تواند تولید مواد غذایی و کشاورزی را بیش از پیش افزایش دهد، معطل تخصیص آب از سوی وزارت نیرو است.
کوتاهی دولت در پرداخت خسارت کشاورزان خوزستان
عدم پرداخت خسارت کشاورزان سیل زده خوزستان یکی دیگر از موضوعاتی است که دولت به آن بی توجه بوده و به همین دلیل بارها با تذکر نمایندگان در مجلس همراه بوده است. محمد کعب عمیر، نماینده مردم شوش در فروردین ماه امسال در تذکری یادآور شد: جناب آقای روحانی ، همانطوری که مستحضرید سیل 98 هزاران هزار کشاورز خوزستانی ،مزارعشان، خانه‌هایشان و تمام داشت و نداشتشان را از بین برد و دولت تعهد کرده به ازای هر هکتار 5 میلیون تومان به کشاورزان خسارت دیده از سیل پرداخت کند حدود 55 درصد از این خسارت پرداخت شده و تقریبا نصف آن خسارت باقی مانده که باید دولت به کشاورزان
 پرداخت کند.