مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی
قاچاق فرآورده نفتی در کشور به صفر نزدیک شده است
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: با راهاندازی سامانه درخواست فرآوردههای نفتی (سدف) با اطمینان میگویم قاچاق فرآوردههای نفتی در مرزهای کشور، به جز مرز پاکستان صفر شده است.به گزارش اقتصاد سرآمد ، علیرضا صادقآبادی در آیین رونمایی سامانه درخواست فرآوردههای نفتی (سدف) اعلام کرد: طی چند سال گذشته کار شبانهروزی بزرگی انجام شد و با مدیریت هوشمند و همکاری سازنده بین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت نفت خوشبختانه این سامانه راهاندازی شد و اکنون با اطمینان میگوییم که در مرزهای زیادی از کشور قاچاق وجود ندارد.وی تاکید کرد: بازارهایی مانند افغانستان، اقلیم کردستان عراق، ارمنستان، مقدار تقاضای مشخصی دارند و وقتی بیشتر آن از کانال رسمی تامین میشود، نشان میدهد که قاچاق وجود ندارد.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به رونق تجارت فرآورده آن هم در شرایط سخت دوران تحریم تصریح کرد:دو عامل عرضه در بازارهای منطقهای و مبارزه سختگیرانه با قاچاق به این موضوع منتهی شد که ما توانستیم در کشورهای همسایه در زمینه فروش فرآوردههای نفتی موفق شویم.صادقآبادی با اشاره به این که با اطمینان میگویم ما در مرز افغانستان دیگر قاچاق فرآورده نداریم، افزود: همه این دستاوردها نتیجه تلاش دسته جمعی بوده است.وی تاکید کرد: سدف سامانهای جامع و بهطور کامل بومی است که اطلاعات ارزشمندی در آن جمعآوری میشود و اطلاعاتی که از طریق این سامانه در اختیار ما و نهادهای نظارتی قرار گرفت، به کشف پروندههای بسیاری از قاچاق حتی مربوط به سالهای گذشته منتهی شد و خوشبختانه وجوه قابل توجهای به کشور بازگشت.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: ما در اواخر سال ۹۶ متوجه شدیم سامانه موجود تجارت آسان با این حجم مراوداتی که بین شرکت پخش با سایر دستگاهها برای تامین سوخت یارانهای وجود دارد، اطمینان کافی ندارد، چرا که در واقعیت از طریق سامانه قدیم (سامانه تجارت آسان) منابع مالی جابه جا میشد و باید حساسیت زیادی نسبت به آن وجود داشت؛ اما سامانه طوری طراحی شده بود که امکان صحت سنجی دیتاها در آن وجود نداشت و حتی اگر تخلفی صورت میگرفت، پیدا کردن متخلف کاری سخت و در برخی موارد ناممکن بود.صادقآبادی با اشاره به شفاف نبودن سامانه پیشین (آسان تجارت) افزود: بنابراین تصمیم گرفتیم سامانهای را طراحی کنیم که در آن قابلیت شناسایی مشتریان باشد؛ در مرحله نخست متوجه شدیم اطلاعات زیادی باید از دیگر وزارتخانهها و نهادها بگیریم که کاری بسیار زمانبر بود و در بسیاری از این نهادها هم چنین سامانهای وجود نداشت؛ متوجه شدیم کار برونسازمانی است.