کشتارکنها اولین گره بازار مرغ هستند
پست مرغ از تصمیمات پشت میز نشینی است
"پست مرغ" تصمیم جدید وزیر صمت برای کنترل بازار مرغ است، تصمیمی که به گفته کارشناسان منجر به تنظیم بازار چند نرخی مرغ نمیشود و نتیجهای جز تحمل هزینه بر اقتصاد کشور ندارد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، امروز رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت از همکاری وزارت صمت با اداره پست برای توزیع مناسب مرغ در شبکه توزیع خبر داد. وی در نشست ستاد تنظیم بازار درباره طرح رصد بازار مرغ از تولید تا خرده فروشی اظهار کرد: این طرح آزمایشی از شهرستان قم آغاز و امروز در ۳۱ استان اجرایی شد، تمام تولید مرغ توسط شبکه اداره پست توزیع و توسط شبکه هوشمند مدیریت میشود. میزان تولید و توزیع کالا به تمام جزئیات تحت رصد و پایش قرار میگیرد.به نظر میرسد دست به دامن اداره پست شدن به دلیل آن است که تمام سیاستهای به کار گرفته شده برای کنترل بازار مرغ بینتیجه مانده است. گواه بینتیجه ماندن سیاستهای که تا امروز اجرایی شده نیز چند نرخی بودن مرغ در بازار و گران فروشی به بهانههای مختلف مانند قطعه بندی است.
اما "پست مرغ" میتواند به عنوان یک سیاست جدید برای تنظیم بازار نتیجه بخش باشد؟
محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور عالی هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور، در گفتوگو با ایلنا این تصمیم را از "تصمیمات پشت میز نشینی" دانست و افزود: شکست سیاستها و تصمیمات در حوزه تولید و بازار مرغ به دلیل عدم آگاهی مسئولان سیاستگزار و تصمیمگیر از واقعیتهای حاکم بر این بخش است.
وی معتقد است؛ " پست مرغ" به عنوان راهکار جدید وزیر صمت برای کنترل بازار مرغ نیز غیر عملی است و مانند سیاستهای دیگر این وزارتخانه بدونه نتیجه خواهد بود.
کمالی سروستانی تصریح کرد: تصمیمات غیرکارشناسی مانند پست مرغ تحمل هزینه بر اقتصاد کشور است که پس از مدتی هدر رفت سرمایه رها خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه قیمت خرید از مرغداران به قیمت مصوب و گره کار تنظیم بازار در پس از کشتار مرغ است، اظهار کرد: افرادی به نام کشتار کن مرغ را از مرغداران درب مرغداری تحویل میگیرند این افراد که هیچگاه در محاسبات مسئولان دیده نمیشوند در حالی که اولین گره برهم خوردن تعادل در بازار هستند.
کمالی سروستانی ادامه داد: کشتارکنها بدون اینکه پاسخگو باشند مرغی که با قیمت مصوب از مرغدار خریداری کردهاند با سود بیزحمت پس از کشتار در میادین عرضه میبرند.
وی گره بعدی را در توزیع مرغ در میادین عنوان کرد که در این بخش نیز هر کس سودی برای خود در نظر میگیرد تا مرغ را به خرده فروشیها برساند.
کمالی سروستانی گفت: گره سوم در خرده فروشیها است که به دلیل ضعف شدید دستگاههای نظارتی هر کدام بسته به انصاف خود مرغ را با یک نرخ متفاوت به دست مصرف کننده میدهند.
رصد هوشمند توزیع گوشت مرغ توسط شرکت پست
سبحانی فر، مدیرعامل شرکت ملی پست از رصد هوشمند توزیع و ارسال گوشت مرغ به فروشندگان از مبدا تا مقصد خبر داد.
رمضانعلی سبحانی فر گفت: طرح ارسال کالا یا محمولههای پستی این گونه است که از این پس طبق قرارداد بسته شده به صورت هوشمند از نقطهای که مرغ توزیع میشود تا مقصد به صورت آنلاین رصد میشود.
وی گفت: اطلاعات در سامانه جامع الکترونیک ثبت میشود به صورتی که حتی اگر خودروی حمل توزیع مرغ از یک نقطه به نقطه دیگر در حال حرکت باشد اطلاعات حرکت آن کاملا هوشمندانه رصد و ثبت خواهد شد.
سبحانی فر ادامه داد: در این نحوه ارسال مرغ؛ ناوگان و نیروی انسانی شرکت ملی پست به هیچ عنوان درگیر نمیشود بلکه تردد خودروها به صورت هوشمندانه رصد میشوند و در هر مرحله تایید آن گرفته میشود که با چه وزنی و چه حجمی در کدام منطقه مرغ توزیع شده و خودرو در کدام منطقه در حال حرکت است.
مدیرعامل شرکت ملی پست تصریح کرد: فقط فروشندگان در نقطه پایانی از کشتارگاه درخواست خود را در سامانه ثبت میکنند و روند تایید ماشینها توسط سازمان دامپزشکی صورت میگیرد و ما هیچ دریافت و تقاضایی نداریم بلکه درخواستها از همان مبدا در کشتارگاه در سامانه ثبت میشود.
سبحانی فر تاکید کرد: ما تنها مسئولیت رصد انتقال و توزیع مرغها را داریم، ناگفته نماند این موضوع تنها برای مرغ نیست بلکه بقیه کالاها نیز از جمله توزیع جوجههای یک روزه را نیز در بر میگیرد و منتظر قرارداد با وزارت جهاد کشاورزی هستیم.