printlogo


سعیدی با تاکید بر جاری شدن گفتگو راه حل نجات هامون :
با دیپلماسی فعال می توان حقابه هامون را از افغانستان ستاند

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: دریاچه هامون به طور کامل در حال خشک شدن است و خشکی این رودخانه بیکاری ده‌ها هزار نفر کشاورز، دامدار و صیاد را به همراه داشته است؛ برای حل مشکل دریاچه هامون نیازمند یک اجماع ملی و دیپلماسى قوى هستیم و وزارت نیرو به تنهایی قادر به حل این مشکل نبود .
به گزارش اقتصاد سرآمد، معین الدین سعیدی در گفت و گو با خانه ملت در مورد خشکی دریاچه هامون گفت: بسته شدن سد کمال خان در افغانستان تاثیر مستقیمی بر روی رودخانه هامون گذاشته است، دریاچه هامون به طور کامل در حال خشک شدن است و رودخانه هیرمند از سرشاخه خشکیده است. خشکی این رودخانه بیکاری ده‌ها هزار نفر کشاورز، دامدار و صیاد را به همراه داشت. برای حل مشکل دریاچه هامون نیازمند یک اجماع ملی و دیپلماسى قوى هستیم و وزارت نیرو به تنهایی قادر به حل این مشکل نبود .
آب یک مسئله ملی است
نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک وقصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت امور خارجه باید در  کنار وزارت نیرو و سازمان محیط زیست قرار بگیرد تا حقابه هامون را متناسب با تفاهم نامه ای که در سال ۱۳۵۰ بین دولت ایران و افغانستان انعقاد شد پرداخت کند. با توجه به وجود چنین قراردادی هنوز حساسیت لازم از طرف دولت مردان دیده نشده است و متاسفانه وزارت نیرو کم کاری تاریخی در این زمینه دارد و بسیاری از تعهدات بین المللی که کشور مقابل را ملزم می‌کرد حقابه ایران را  پرداخت کند پیگیری نشد و این منجر به بزرگترین مهاجرت در طول تاریخ گردید و اثرات زیست محیطی که دریاچه هامون ایجاد کرده تبعات آن تنها مختص به سیستان و بلوچستان نیست بلکه عواقب آن کل کشور را تهدید خواهد کرد.
کمترین شاخص آب شرب از آن سیستان و بلوچستان است
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر سیستان و بلوچستان با کمترین شاخص دسترسی به آب شرب روبرو است، حتی این بی آبی در جنوب استان سیستان و بلوچستان که در کنار اقیانوس قرار دارد مشهودتر است.
سعیدی تاکید کرد: مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان از دولت منتخب انتظار دارد مشکلات زیست محیطی به ویژه کم آبی سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان و دیگر استان‌های کم برخوردار را در اولویت کاری خود قرار دهد.
وی در ادامه افزود: با تلاش نمایندگان این استان توانستیم ۱۴۰ هزار روستا را  در حوزه مکران آبرسانی کنیم در همین راستا هم خیرین ورود بسیار خوبی داشتند؛ فرصت را مغتنم شمرده و از همین تریبون از تک تک عزیزان که  در این  راستا همکارى جدی داشتند کمال تشکر و قدردانی را دارم.
عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در پایان خاطر نشان کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان ودیگر استان‌های کم آب، تا رسیدن به آب فاصله معناداری دارند؛ تبعیض بین استانی این فاصله را بیشتر کرده است.