دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق
راهکارهای دولت جدید برای حفظ میزان صادرات بنزین
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: دولت جدید میتواند در چهارچوب یک توافق واحدهای از کارافتاده پالایشگاههای بخش خصوصی را فعال کند بدین صورت که میعانات گازی را به پالایشگاهها داده و از آنها بنزین و گازوییل دریافت کند و بدین ترتیب روند صادرات خود را حفظ کند.
به گزارش اقتصاد سرآمد ، سید حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره علل روند کاهشی صادرات بنزین در تابستان امسال گفت: اولین علت این است که امسال به نسبت پارسال مردم شرایط کرونا را جدی نگرفتهاند و مصرف بنزین در داخل افزایش پیدا کرده است.
حسینی افزود: علاوه بر اینکه پالایشگاهها ۴ ماه اول سال در اورهال (overhaul) به سر میبرند، چند پالایشگاه به مدت ۲۰ تا ۲۵ روز از مدار خارج بودند که این مسائل منجر به کاهش تولید بنزین در ۴ ماهه ابتدایی سال شده است.دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ضمن تقسیم بازیگران فروش بنزین به دولتی و خصوصی گفت: پالایشگاهها عمدتاً بنزین را به صورت مستقیم در بورس عرضه کرده و خریداران خارجی که غالبا افغانیها و عراقیها هستند خودشان مستقیم بنزین را خریداری میکنند.
در واقع خریداران خارجی نیازی به ایرانیها نداشته و خودشان مستقیم بدون اینکه نه دفتر و نه نمایندهای در ایران داشته باشند، بنزین را خریداری کرده و میبردند. آن مقداری از بنزین هم که در بخش خصوصی تولید میشود، توسط خود این بخش صادر میشود.حسینی در پاسخ به این سوال که آیا برنامهای برای گسترش صادرات بنزین کشور وجود دارد یا خیر گفت: فعلا که هیچ طرح و پروژهی جدیدی وجود ندارد.
با اضافه شدن چهار فاز مجموعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید بنزین به حدود 110 میلیون لیتر در روز رسیده است و قاعدتاً مازاد نیاز بنزین داریم اما به دلایلی نظیر ذخیرهسازی، صادرات غیر رسمی و قاچاق، دیگر در صادرات حرفی برای گفتن نداریم.وی در ادامه با اشاره به لزوم اتخاذ سیاستهای انگیزهبخش صادراتی افزود: ظرفیت پالایشگاههای بخش خصوصی علیرغم اینکه کیفیت تجهیزاتشان خیلی خوب نیست و دولت باید برای ارتقاء کیفیت آنها برنامهریزی لازم را انجام دهد، برای صادرات بنزین به کشورهای همسایه قابل
قبول است.