printlogo


دلال و ردپایی که پاک نخواهد شد « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد
قصه برق و سیمان آینده‌ای تاریک برای مسکن!

گروه راه و مسکن - قطع برق صنایع این روزها موجب کمبود سیمان و گران شدن این کالا در بازار شده است. قطع برق با این هدف که برق خانگی دچار خاموشی نشود مورد انتقاد اکثر کارشناسان شد و برخی کارشناسان و تولیدکنندگان در همان روزهای نخست این تصمیم از سوی دولت اعلام کردند که این اقدام موجب گرانی و کمیاب شدن کالاهایی چون فولاد و سیمان خواهد شد. برخی انبوه سازان مسکن نیز با این عنوان که مقایسه میزان تولید و مصرف دو محصول سیمان و میلگرد نشان می دهد بر خلاف آنکه مازاد تولید داریم اما قیمت ها افزایش یافته است و یک هفته است که سیمان در بازار نایاب شده و اگر کسی بتواند سیمان از عامل فروش تهیه کند ۷۰ هزار تومان برای هر پاکت می پردازد.
به گزارش اقتصادسرآمد، کمیاب شدن سیمان به واسطه قطع برق باعث شد تا هر پاکت سیمان به ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان برسد و حتی به گفته سلیمیان مدیر عامل هلدینگ سیمان غدیر، قیمت سیمان در بوشهر به ۱۲۰ هزار تومان هم رسیده است. در این وضعیت  که قطعی برق عرضه سیمان، به زیر ۱۰ درصد رسیده است و در این میان این دلالان هستند که با دسته چک های خود وبدون هیچ سرمایه گذاری سودهای میلیاردی می برند.
فروش سیمان در بورس کالا یک تصمیم جمعی از سوی انجمن صنفی سیمان بود تا  سیمان بواسطه بورس کالا به کمک این صنعت بیاید. تقریبا عرضه در بورس کالا قبل از این قطعی برق بود. فروش در بورس کالا مثل این می ماند که مکانیزم را تا حدودی مدرن تر کنید. همزمان با این مدل هلدینگ سیمان غدیر هم بخش عمده ای از تولید خود را در بورس کالا عرضه کرد و این مدل از شنبه هفته جاری ادامه پیدا خواهد کرد. تصور می کنم که اگر رانت از سیمان کنار گذاشته شود مکانیزمی بهتر از بورس کالا وجود ندارد.
بهروز محبی نماینده مردم سبزوار در مجلس در گفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد در این باره به خبرنگار ما، گفت: عده ای سودجو و فرصت طلب فقط به دنبال سوءاستفاده از فضای موجود هستند و قطعی برق را هم بهانه ای برای سودجویی و افزایش قیمت ها در بخش سیمان کرده اند.
دلال و ردپایی که در ایران هیچگاه پاک نخواهد شد
وی با بیان این مهم که، قطعی برق باعث کمبود سیمان شده است اما نباید تاثیری در افزایش قیمت آن داشته باشد و کسانی که قیمت سیمان را بالا بردند، قانون را زیر پا می گذارند، افزود: دولت و سازمان تعزیرات موظف هستند که جلوی این افراد دلال بایستند و ما به هیچ عنوان نمی توانیم بپذیریم که سیمان کیسه‌ای شصت و پنج هزار تومان و یا بالاتر به فروش برسد. تخلف واسطه گران در زمینه گرانی سیمان قطعی است و کارگزاران و تعزیرات باید به وظیفه قانونی خودشان عمل کنند و به شدت با کسانی ‌که به این موضوع دامن می زنند، باید برخورد شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سیمانی که با انرژی ارزان و مواد اولیه و سنگ معدن بسیار ارزان و به یک سوم قیمت جهانی در اختیار شرکت‌های داخلی قرار می گیرد، به چه دلیل باید قیمت آن تا این حد بالا باشد؟ چرا ملت ما باید سیمان  را معادل قیمت صادراتی بخرند و ما نمایندگان مجلس نقد جدی به این مسئله دارد.
وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی قطعاً باید به این مسائل ورود کند و کمیسیون های انرژی و صنایع و معادن مجلس هم باید به طور ویژه به بحث گرانی شدید سیمان ورود کنند  تا هر چه سریعا این موضوع حل و قیمت این محصولات کاهش یابد. 
محبی‌نژاد بیان کرد: قیمت سیمان مشخص است و نباید قطعی مقطعی برق باعث شود که تا این حد گران شود. متاسفانه عده ای سودجو و فرصت طلب فقط به دنبال سوءاستفاده از فضای موجود هستند و قطعی برق را هم بهانه ای برای سودجویی و افزایش قیمت ها در بخش سیمان کرده اند.
به نظر می‌رسد در ایران، در تولید سیمان مشکل نداریم. به ازای هر یک متر مربع واحد مسکونی ۴ کیسه سیمان مصرف خواهد شد. الان سیمان درب کارخانه توسط ما هر کیسه ۲۵ هزار تومان است و ۴ کیسه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان خواهد شد. حال فرض کنید هر کیسه سیمان ۵۰ هزار تومان شود می شود ۴ کیسه ۲۰۰ هزار تومان. حال اگر قیمت تمام شده یک واحد مسکونی هر متر ۶ تا ۷ میلیون تومان باشد ۱۰۰ هزار تومان قیمت سیمان در هر متر مربع چه میزان سهم دارد؟ پس آن وعده رئیس جمهور منتخب برای تولید یک میلیون واحد مسکونی به خوبی می تواند با این تولید کنونی محقق شود. مشکل جای دیگر است. به هر حال شرایط کنونی به دلیل قطع برق قیمت ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این ربطی به تولیدکننده ندارد چرا که تولید وقتی صورت می گیرد تولیدکننده هیچ وقت محصول را نگه نمی دارد و آن زمان مثل آبی می ماند که مسیر خود را پیدا خواهد کرد. کمیاب شدن سیمان به واسطه قطع برق باعث شد تا هر پاکت سیمان به ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان برسد و حتی به گفته سلیمیان مدیر عامل هلدینگ سیمان غدیر، قیمت سیمان در بوشهر به ۱۲۰ هزار تومان هم رسیده است.