لزوم تقویت حملونقل ریلی در دوران تحریم
گزارش آخر هفته در کنار بازدید وزیر راهو شهرسازی از پروژه راهآهن قزوین-رشت، اعلام این خبر که کمترین آسیب به محیط زیست اولویت اجرای پروژه ریلی رشت-آستارا است، راهآهن قزوین رشت در گام بعد به بندر انزلی و کاسپین متصل میشود، تشریح نقش استراتژیک خط آهن قزوین-رشت و برگزاری اردوهای یک روزه دانشآموزی با بهرهگیری از بخش ریلی از مهمترین عناوین حوزه حملونقل ریلی در هفته گذشته به شمار میرود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حملونقل ریلی در هفته گذشته یه شرح زیر است:
افتتاح راهآهن قزوین-رشت در هفته اول اسفند
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه راهآهن قزوین-رشت در هفته اول اسفند افتتاح میشود گفت: موانع و مشکلات قطعه رشت آستارا در دست بررسی قراردارد.
اسلامی بابیان اینکه پروژه راهآهن قزوین- رشت تاکنون با سرمایه ۲ هزار میلیارد تومان به نرخ ثابت اجراشده است، گفت: نکته حائز اهمیت اجرای خط دوم راهآهن کرج-قزوین است که در سال آینده به بهرهبرداری میرسد و ظرفیت جابهجایی بار و مسافر را افزایش میدهد.
کمترین آسیب به محیط زیست اولویت اجرای پروژه ریلی رشت-آستارا است
وزیر و راه و شهرسازی در دومین روز سفر خود به استان گیلان از مسیر پروژه ریلی رشت- آستارا بازدید کرد و گفت: ایجاد کمترین آسیب به محیط زیست اولویت اجرای این پروژه است. وی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته ۴ گروه مشاور مطالعاتی برای اجرای پروژه رشت-آستارا انجام دادهاند، بیان کرد: در اجرای این پروژه عدم آسیب به اراضی کشاورزی و معیشت مردم، انتخاب مسیر با حداقل موانع، رونق و بهبود معیشت مردم در اولویت قرار داشته است.
راهآهن قزوین رشت در گام بعد به بندر انزلی و کاسپین متصل میشود
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در پایان با توجه به قابلیت اتصال راهآهن قزوین-رشت به بنادر انزلی و کاسپین خاطرنشان کرد: مرحله اول بهرهبرداری این مسیر ریلی بااتصال رشت بهعنوان مرکز استان گیلان به شبکه ریلی مطرح بود و در مرحله دوم قرار است این خط آهن از طریق خطوط جانبی به بنادر انزلی و کاسپین متصل شود. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد : بهمنظور ورود ریل به داخل بندر انزلی باهدف بارگیری مستقیم قطار از کشتی با سازمان بنادر و دریانوردی توافقی امضاشده است که تا طی سه سال این مسیر ریلی ۴۰ کیلومتری احداث شود.
حمل کالا با راهآهن در شبکه ریلی ۱۷ درصد افزایش یافته است
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی گفت: جابجایی کالا با شبکه ریلی ۱۷ درصد افزایش یافته و به ۴۷ میلیون تن رسیده و پیش بینی میشود امسال این میزان به ۵۰ میلیون تن برسد.
محمدزاده تصریح کرد: هر چند از سهم بازار فاصله داریم اما ارقام محقق شده بسیار قابل توجه است و برای درک موضوع باید گفت در سال ۹۲ میزان «تن کیلومتر» حمل بار حدود ۲۲.۵ میلیارد کیلومتر بود و سال ۸۴ این میزان به ۱۹.۵ میلیارد تن کیلومتر رسید.
لزوم تقویت حملونقل ریلی در دوران تحریم
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «اقدامات وزارت راه و شهرسازی در خصوص مبارزه با تحریمها مورد حمایت مجلس و کمیسیون عمران قرار دارد» گفت: انتظار میرود حملونقل ریلی کشور تقویت شود. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید سنگینی حملونقل کشور بر دوش بخش جادهای گذاشته شود، تأکید کرد: با توجه به ظرفیت شبکه و تعداد ناوگان جادهای که بخشی از آن دچار فرسودگی است، باید بخشی از حمل بار به حملونقل ریلی منتقل و شبکه و نظام حملونقل ریلی کشور تقویت شود و سایر شقوق نیز خود را تقویت کنند.
تشریح نقش استراتژیک خط آهن قزوین-رشت
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه «حملونقل کالا از بمبئی تا مسکو به صورت ترکیبی به ۱۴ روز کاهش یافته است» مطرح کرد که حسب پیگیری تدبیر وزیر راه و شهرسازی، تولیگری حملونقل یکپارچه از مبدا تا مقصد این مسیر بر عهده راهآهن باشد. محمدزاده تصریح کرد: اگر ۲ میلیون از ۱۰ میلیون تن بار عبوری به مسکو از طریق ایران جابجا شود، درآمد حاصل از یک میلیون تن جابجایی کالا بین ۳ تا ۴ برابر درآمد حاصل از حمل بار داخلی خواهد بود و از سوی دیگر اهمیت استراتژیک و اشتغالزایی و امنیت این بخش چندین برابر افزایش مییابد.