مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری:
آذربایجان از کامیونهای ایرانی عوارض ۱۳۰ دلاری میگیرد
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: تردد کامیونهای ما در قلمروی ارمنستان در یک ماه و نیم اخیر فراز و فرودهای زیادی داشت و از ابتدای شهریور ماه شرایط مختلفی را در این مسیر تجربه کرده ایم که بخشی از آن به ممنوعیت یا محدودیت تردد برمی گردد که آذربایجان اعمال کرده است.به گزارش اقتصادسرآمد، محمد جواد هدایتی در گفت وگو با مهر درباره آخرین وضعیت رانندگان ایرانی در سفر به ارمنستان افزود: در مرحله دوم این محدودیت تردد به سیستم ثبت اطلاعات تبدیل شد؛ در مرحله سوم هم آذربایجان سیستم گمرکات و نیروهای مسلح را در این منطقه اعمال کرد و به این سمت رفته است که مسیر حدوداً ۲۰ کیلومتری نوردوز به ایروان که در قلمروی آذربایجان بر اساس توافقات آتش بس نوامبر ۲۰۲۰ قرار میگیرد و به جاده «گوریس-کاپان» (قاپان) مشهور است و دولت ارمنستان هم تلویحاً آن را تأیید کرده است که از سوی آذریها اعمال حاکمیت شده و از کامیونهای ایرانی مانند مرزهای مشترک دیگر ما با آذربایجان، در حال مطالبه عوارض هم در مسیر رفت و هم برگشت است.مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: دولت ارمنستان با توجه به این اتفاقی که رخ داده، قبل از ورود به قسمت قاپان در خاک این کشور و ۸۰ کیلومتر بعد از نوردوز، یک جاده فرعی به نام تاتف وجود دارد که در حال احیاست؛ البته مشخصات این جاده برای عبور کامیونهای سنگین مناسب نیست؛ با این حال دولت ارمنستان در حال کار کردن روی این مسیر است تا قبل از رسیدن فصل سرما، این مسیر جایگزین را احیا کند و مشکل پیش آمده را تا حدودی رفع کند.وی درباره بازداشت رانندگان ایرانی گفت: دو تن از رانندگان ما توسط پلیس آذربایجان در این محدوده بازداشت و به باکو منتقل شده اند؛ وزارت امور خارجه و سفارت ایران در باکو هم به جد پیگیر آزادسازی آنهاست.وی درباره اینکه آیا اخذ عوارض و گمرک از سوی آذریها، نافی توافقنامههای حمل و نقلی ایران و آذربایجان است؟ گفت: به نظر نمیرسد این اتفاق با توافقنامههای موجود میان دو کشور در تعارض باشد؛ چون دقیقاً همان روندی طی میشود که در دیگر مرزهای ایران با آذربایجان از جمله بیله سوار و آستارا و نخجوان در حال رخ دادن است؛ وقتی کامیونهای ما وارد قلمروی این مرزها میشوند، همین میزان عوارض را اخذ میکنند؛ در جاده گوریس -قاپان هم با این توجیه که خاک آذربایجان محسوب میشود، از کامیونهای ما عوارض میگیرند؛ فقط چون این مسیر کوتاه است، رقم اخذ شده، بسیار سنگین است.هدایتی یادآور شد: عوارضی که از این ۲۰ کیلومتر از کامیونها اخذ میشود، ۱۰۰ دلار عوارض ورود و ۳۰ دلار عوارض توقف راننده در هر ۲۴ ساعت در خاک آذربایجان است که مجموعاً ۱۳۰ دلار میشود؛ اگر محمولهای که حمل میشود جزو کالاهای خطرناک مانند سوخت باشد، عوارض جدیدی هم به آن تعلق میگیرد.وی درباره اینکه آیا این اتفاق سبب کمرنگتر شدن روابط حمل و نقلی و ترانزیتی ایران و آذربایجان در سایر مرزها نشده است؟ اظهار کرد: مسیر تجاری ایران و آذربایجان در وضعیت کنونی و با تدبیر مقامات ارشد دو کشور، در همان مسیر قبلی در حال انجام است.وی گفت: اخذ عوارض از کامیونهای ایران در مسیر گوریس -کاپان به تجارت ایران و ارمنستان ضربه زده است؛ به نوعی اختلال مقطعی رخ داده در این مسیر و هزینه کالاهای وارداتی ارمنستان از ایران را افزایش داده است؛ این عوارض از صاحب کالای ارمنی دریافت میشود که سبب میشود هزینه تمام شده کالا برای ارمنیها از ایران افزایش یابد.