رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین
جزئیات قیمتگذاری جدید گاز مایع و ساماندهی خودروهای LPGسوز
رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین گفت: توسعه LPG در کشور باید بر یک مزیت نسبی صورت بگیرد که هم این سوخت در سبد سوخت کشور سهم پیدا کند، هم اولویت توسعه CNG محفوظ بماند و هم دولت سود خود را به حداکثر برساند.به گزارش اقتصاد سرآمد ، مجلس شورای اسلامی در بند الحاقی 2 تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه 1400 برای افزودن LPG به سبد سوخت رسمی کشور اقدام کرده است.طبق این قانون، وزارتخانههای نفت و کشور موظف هستند امکان احداث جایگاهها و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (LPG) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی و حمل بار را به کمک بخشهای خصوصی و عمومی، تا سقف مجموع 2 میلیون تن در سال فراهم کنند.اما برای توسعه اتوگاز در کشور دو ملاحظه جدی وجود دارد: اول آنکه توسعه اتوگاز منجر به ورشکسته شدن صنعت CNG به عنوان اولویت اصلی دولت برای جایگزینی با بنزین و گازوئیل نشود و دوم آنکه LPG وارد بخشهایی از سبد سوخت نشود که تقاضا برای آن بیش از عرضه شود و ماجراهای دهه هفتاد در کمبود LPG در کشور تکرار شود.علی محمودیان، رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین در بررسی راهکارهای موجود ناظر به دو ملاحظه ذکر شده توضیحاتی ارائه داد.محمودیان با اشاره به مزایا و معایب LPG و CNG نسبت به یکدیگر در شرایط فعلی گفت: از نگاه مردم سوخت LPG برای مصرف در خودروها مقرون به صرفهتر است، یکی از دلایل، ناظر به قیمت LPG در داخل کشور که یک بیستم قیمت واقعی آن است و از قیمت CNG پایینتر است. همچنین حجم مشخصی از LPG میتواند 3-4 برابر CNG مسافت بیشتری طی کند. عملکرد موتور خودرو با سوخت جایگزین LPG نیز بهتر از CNG است.وی افزود: فقط تنها مواردی که الان LPG نسبت به CNG برتری ندارد مربوط به ایمنی خودروهای LPGسوز و دسترسی خودروها به سوخت LPG است. در سالهای گذشته به دلیل اینکه وزارت نفت قصد داشت صورت مسئله اتوگاز را پاک کند، امکان ایجاد زیرساخت استاندارد برای ایمن کردن استفاده از LPG در خودروها ایجاد نشد.محمودیان اظهار داشت: در نتیجه الان صاحبان خودروهای LPGسوز به صورت غیرایمن و غیررسمی خودروهای خود را دوگانهسوز کردند، در برهههای مختلفی نیز اخبار آ» منتشر میشود که به خاطر همین غیرایمن بودن، حوادث غیرمترقبه رخ داده است.