معاون وزیر راه و شهرسازی
توافق با ارمنستان برای حل مشکل کامیونداران ایرانی
معاون وزیر راه و شهرسازی از توافق با ارمنستان برای حل مشکل کامیونداران ایرانی در این کشور در قالب برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای ساخت راههای جایگزین خبر داد.به گزارش اقتصادسرآمد، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتوگو با ایسنا در این باره اظهارکرد: در سفر به ارمنستان در همان روز نخست در جلسات طولانی برنامههای زیرساختی کشور ارمنستان برای بخش جنوبی که به سمت ایران میآید را در سه بخش برنامههای کوتاه مدت میان مدت و دراز مدت بررسی کردیم و مسئولان این کشور از نظرات فنی که در این زمینه ارائه دادیم، استقبال کردند.وی افزود: با توجه به اینکه تیم فنی مهندسی را نیز در این سفر همراه خودمان برده بودیم، اعلام آمادگی کردیم تا از نظر فنی برای حل مشکلات زیر ساختی ارمنستان کارهایی انجام دهیم. موضوع از این قرار بود که در فاصله مرز نوردوز (مرز ایران و آذربایجان) تا وارد خاک ارمنستان و ایروان می شویم حدود ۴۰۰ کیلومتر است اما در این فاصله با توجه به اتفاقات اخیری که بین آذربایجان و ارمنستان رخ داده، ۱۲۱ کیلومتر از این محدوده داخل خاک آذربایجان قرار دارد و آذربایجان در آنجا گیت و ایست و بازرسی راه انداخته و از کامیونداران ما عوارض میگیرد در حالی که یک بار در ابتدای مرز مذکور این عوارض دریافت میشود.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: پرداخت دوباره عوارض مورد اعتراض ما و کامیونداران ماست چرا که هزینههای حمل و نقل را در این مسیر به شدت افزایش میدهد اما اگر این عوارض برداشته شود، مشکلی نداریم و میتوانیم تردد عادی خود را انجام دهیم. البته راه حل دیگر این است که ارمنستان مسیر جایگزینی برای تردد کامیون داران ایرانی از مرز نوردوز تا ایروان ایجاد کند.به گفته خادمی، مسئولان وزارت زیرساخت ارمنستان برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی برای حل این مشکل دارند. در برنامه کوتاه مدت مقرر شده تا جاده موازی که در کنار این مسیر وجود دارد را از نظر فنی ارتقاء دهند و بخشی از این محور را که آسفالت نیست، آسفالت کنند. همچنین مقرر شد در نقاطی که حدود ۳۶ کیلومتر است و جاده تاتو نام دارد، این کار را انجام دهند. البته این پروژه شروع شده و به نظر میرسد تا یک ماه آینده بخشی از این مشکل برای کامیونداران ما از طریق این مسیر حل خواهد شد.وی اضافه کرد: با توجه به اینکه جاده تاتو استانداردهای پایینی دارد، مقرر شده تا در میان مدت برنامهریزی برای ساخت راه جایگزینی با استانداردهای بالاتر در دستور کار قرار گیرد که البته پیشرفت بسیار مناسبی در این زمینه هم دارند و میخواهند به سرعت این جاده را هم بسازند که حدود ۳۲ کیلومتر است و بخشی از آن هم اکنون آسفالت است.