ایران و هند، آذربایجان را از پروژه اتصال کشورهای منطقه حذف کردند
نشریه «گریک سیتی تایمز» در گزارشی از حذف آذربایجان در مسیر ترانزیتی بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا از جمله هند و جایگزینی آن با ارمنستان خبر داد.به گزارش اقتصادسرآمد از نشریه «گریک سیتی تایمز»، یک روزنامه نگار شبکه خبری بیبی سی روز دوشنبه به نقل از علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: دو مسیر ترانزیتی بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا جایگزین مسیر آذربایجان خواهند شد.وی افزود: اولین مسیر در مدت یک ماه پس از پایان کار تعمیرات افتتاح میشود که از ارمنستان عبور میکند و دومین مسیر با خرید و اجاره کشتی از طریق دریا خواهد بود.پیمان پاک در این اظهارات به کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال - جنوب (INSTC) اشاره میکرد. این پروژه بزرگ اقتصادی به طول 7200 کیلومتر و شامل مسیرهای ریلی، جادهای و آبی میشود و با هدف کاهش زمان و هزینههای سفر در نظر گرفته شده است.بر اساس این گزارش، کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال- جنوب همچنین تجارت بین روسیه، ایران، آسیای مرکزی، قفقاز، هند و اروپا را افزایش میدهد. این کریدور نه تنها 30 درصد ارزانتر و 40 درصد کوتاهتر از مسیر فعلی است، بلکه به عنوان یک ابزار ژئوپلیتیک برای منزوی کردن بیشتر آذربایجان در پی بدتر شدن روابط این کشور با ایران و هند عمل میکند.مسیر اصلی حمل و نقل بینالمللی شمال -جنوب از هند، ایران، آذربایجان و روسیه میگذرد.این در حالی است که باکو سرمایهگذاریهای عظیمی برای بهبود زیرساختهای محلی خود برای تأمین نیازهای این کریدور، تکمیل جاده ها، راه آهن، پلها و تونلها انجام داده است. علی رغم تعهد اقتصادی برای نقش کلیدی آذربایجان در این مسیر، سیاستهای این کشور منجر به سرد شدن روابط با ایران و هند شده است.