printlogo


ارتباط ایران و چین پس از پیمان شانگ های اثرات مثبت دارد؟ « اقتصادسرآمد» بررسی می کند
ایران تامین کننده انرژی چین می شود!

گروه نفت و انرژی - ایران یکی از بزرگ‌ترین دارندگان منابع نفت و گاز از نظر ذخایر است، ظرفیت قابل توجهی برای تأمین انرژی دنیا به خصوص در حوزه نفت دارد. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در آینده نه چندان دور، انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین انرژی‌های فسیلی خواهند شد و نفت و گاز در سبد انرژی جهانیان سهمی نخواهد داشت؛ موضوعی که آخرین چشم‌انداز مجمع کشورهای صادرکننده گاز نه تنها آن را رد کرده بلکه سهم زیادی برای ایران در تأمین انرژی مورد نیاز جهان پیش‌بینی کرده است.به گزارش اقتصادسرآمد، آخرین چشم‌انداز مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در ماه دسامبر ۲۰۱۸ منتشر شده حاکی از آن است که در چشم‌انداز سال ۲۰۴۰، جمعیت جهان ۱.۷ میلیارد افزایش پیدا می‌کند که از این میزان ۱.۶ جمعیت شهری است. افزایش جمعیت شهری به این معنی است که تقاضا برای انرژی افزایش پیدا خواهد کرد. نکته حائز اهمیت آن است که این افزایش جمعیت بیش‌تر در کشورهایی است که انرژی ندارند؛ بنابراین انرژی مورد نیاز آن‌ها باید از کشورهای دارنده انرژی تأمین شود.رشد اقتصاد جهانی طبق گزارش مذکور ۳.۴ درصد در سال خواهد بود که این میزان در کشورهای توسعه یافته پایین‌تر است. در کشورهای در حال توسعه در آسیا که هند و چین را شامل می‌شود، بالاتر بوده و ۴.۳ درصد است. رشد اقتصادی هند ۵.۹ و رشد اقتصادی چین ۴.۷ درصد خواهد بود.
نوسانات قیمتی ناشی مشکلات عرضه انرژی 
مهدی تقوی کارشناس صنعت انرژی در گفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد بخش قابل توجهی از نوسانات قیمتی در انرژی های فسیلی از جمله نفت و گاز را ناشی از مشکلات عرضه به ویژه پس از کرونا دانست و به خبرنگار ما، گفت: قاعدتاً هرچه سهم عرضه در اتفاقات بیشتر شود، تقاضا کمتر خواهد شد و در نتیجه قیمت‌ها تعدیل می‌شود.
ایران ظرفیت قابل توجهی برای تأمین انرژی
 دنیا دارد
وی از توان ایران برای تأمین نیازهای انرژی در سطح جهان گفت و بیان کرد: ایران یکی از بزرگ‌ترین دارندگان منابع نفت و گاز از نظر ذخایر است، ظرفیت قابل توجهی برای تأمین انرژی دنیا به خصوص در حوزه نفت دارد. البته در حوزه گازی با توجه به این که در داخل کشور مصرف زیادی داریم و در برخی از مواقع سال با کمبود طرف هستیم، کمتر امکان صادرات داریم.
تقوی معتقد است: ایران تا قبل از تحریم ها به صورت روزانه بیش از دو میلیون بشکه صادرات داشته است و در صورت لغو تحریم ها، می توانیم حجم قابل توجهی به تجارت نفت خام در دنیا اضافه کنیم.
وی به عضویت ایران در شانگهای و ظرفیت هایی که در قبال این اتفاق ایجاد شده است اشاره و عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین کشورهای مصرف کننده انرژی در جهان چین است و میزان تقاضای فصلی این کشور بر روی قیمت نفت و گاز بسیار اثرگذار است. اگر ایران بتواند بخش قابل توجهی از انرژی کشور چین را تأمین کند، می تواند از نظر اقتصادی برای ایران بسیار مناسب باشد.
این کارشناس صنعت انرژی، اشاره کرد: از نظر مناسبات سیاسی، کشورهایی که تأمین کننده انرژی چین هستند، در برخی از موارد با سیاست آمریکا همسو هستند و به همین جهت پیدا کردن کشوری برای چین که بتواند روی منابع پایدار انرژی آن حساب کند، سخت است و از این حیث، ارتباط ایران و چین به ویژه پس از پیوستن به پیمان شانگهای، اثر مثبت بسیار زیادی خواهد داشت.
صادرات نفت ایران به مقاصد غرب و اروپا 
 قبل از تحریم
وی با اشاره به صادرات نفت ایران به مقاصد غرب و اروپا تا قبل از تحریم ها، اظهار کرد: در دورانی که تحریم‌ها اعمال نشده بود تا سقف ۶۰۰ هزار بشکه صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی صورت می گرفت و ایتالیا، یونان و اسپانیا استفاده کننده عمده آن بودند. هر چند که امروز نیز سهم ایران از تامین انرژی جهان به دلیل بحران سوخت در کشورهای متقاضی رو به تزاید است.
نکته حائز اهمیت و مثبت این که، ایران به دلیل قرارگرفتن میان این دو حوزه و داشتن رتبه دوم ذخایر نفت و گاز جهان به عنوان بازیگر تأثیرگذار نقش با اهمیتی دراستراتژی جهانی ژئوپلیتیک انرژی پیدا کرده است. اما در چهار دهه اخیر بر پایه نگرش دکترین انقلابی و ضدغربی و نیز اقتصاد رانتیر ،  همواره با اقدامی هماهنگ از سوی کشورهای مخالف خود، در جهت کاهش وزن ژئوپلیتیکی و قدرت ملی ، با دغدغه  تهدید مداوم علیه امنیت ملی مواجه بوده است.  لذا به ناچار با سلسله تصمیم های متوالی رئالیستی، نورئالیستی و وابستگی متقابل در جهت بازیگری و نقش آفرینی در ژئوپلیتیک انرژی تلاش دارد اهداف، ارزش ها و منافع خود را با جهان اقتصادمحور گره زده، تا به امنیت ملی دلخواه خود برسد.
اقتصادهای رانتیر به عنوان نوعی از اقتصاد که وابستگی زیادی به منابع درآمدی خارجی دارند، دارای ویژگیهایی هستند که آنها را از دیگر ساختارهای اقتصادی معمول متمایز و به اهداف آسان تری برای اعمال فشارهای مختلف تحریمی بدل می سازد. اقتصاد متکی به رانت نفتی ایران طی سالهای پس از انقلاب بنا به دلایل مختلف از جمله تخاصمات با ایالات متحده آمریکا و مناقشه هسته ای تحریمهایی را تجربه نموده که روند هوشمندی را در اشکال جغرافیایی، نظارتی و موضوعی برای اثرگذاری بیشتر شاهد بوده است. البته ایران نشان داده کر در شرایط سخت چنین اقتصادی قالبیت به زانو دراوردن اقتصاد آن را ندارد.