مذاکرات ایران و آذربایجان برای لغو دستورالعملهای جدید باکو
بازگشایی مرز زمینی مسافری ایران و ترکیه از هفته آینده
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از بازگشایی مرز زمینی مسافری ایران و ترکیه از هفته آینده خبر داد.به گزارش اقتصادسرآمد، محمد جواد هدایتی درباره مذاکرات ایران و آذربایجان برای لغو دستورالعملهای جدید باکو نسبت به تردد کامیونهای ایرانی از مناطق تازه الحاق شده به خاک این کشور اظهار کرد: تا کنون اتفاق تازه ای رخ نداده و دستورالعملهای قبلی دولت باکو در خصوص اخذ عوارض از کامیونهای ایرانی، همچنان در حال اجراست.هفته آینده کمیتهای از سازمان راهداری برای بررسی مشکلات کامیونهای ایرانی، به باکو میرودوی افزود: احتمالاً یکی دو هفته آینده کمیته کارشناسی دو کشور نشستی در باکو برگزار کنند. نشستهای این کمیتهها در سطح نمایندگان سازمانهای حمل و نقل ایران و آذربایجان خواهد بود.مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ابراز امیدواری کرد: این نشستها نتایج خوبی برای تردد کامیونهای ایرانی از خاک آذربایجان در پی داشته باشد.هدایتی یادآور شد: دو راننده کامیون ایرانی که از سوی آذربایجان بازداشت شده بودند، آزاد شده و به کشور بازگشته اند؛ همچنین توانسته اند کامیونهای خود را هم تحویل بگیرند. دیگر در این مدت توقیف کامیون یا بازداشت رانندگان نداشته ایم؛ از مذاکرات سیاسی هم پالس های مثبت به ما میرسد و امیدواریم روابط به سمت کاهش تنش و عادی شدن پیش برود.وی درباره ایجاد محدودیت برای ورود کامیونهای ایرانی به افغانستان و رفع فوری آن از سوی کابل تصریح کرد: طرف افغان نامه رسمی به ما ارسال کرد که خودروهای سنگین ایرانی هر ۲۵ روز یک بار بتوانند به افغانستان ورود کنند؛ در غیر این صورت اجازه ورود به ایرانیها داده نمیشود.هدایتی درباره علت این نامه ارسالی از سوی ولایت هرات افغانستان به سازمان راهداری بیان کرد: بعد از شرایط جدید سیاسی افغانستان، دولت جدید این کشور با اموال بلوکه شده مواجه شده است و امکان عادی شدن تجارتها وجود ندارد؛ لذا حجم تجارت در این کشور کاهش یافته است که به کاهش فعالیت رانندگان افغانستانی منجر شده است؛ عمده کسب و کار ساکنان غرب افغانستان نیز در حوزه حمل و نقل و کار با کامیون است؛ از همین رو رانندگان افغان به والی هرات اعتراض کردند که فعالیت ما کم شده و ما ماهی یک بار میتوانیم به ایران برویم؛ در نهایت تصمیم گرفته میشود که ورود کامیونهای ایرانی به افغانستان محدودتر شده تا کامیونهای افغان بیشتر بتواند به حمل کالا به این کشور اقدام کنند.