printlogo


بررسی « اقتصادسرآمد» از پشت پرده حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها
دو گانگی رفتار دولت ها در مدیریت بحران سوخت

گروه نفت و انر‍ژی - مقایسه رفتار دولت کنونی با دولت گذشته نشان می‌دهد اقناع مردم نقش مهمی در کنترل بحران‌ها دارد. ماجرای اختلال در سامانه‌های بنزین‌ با اقدام به‌موقع دولت در رفع مشکل و گفت‌وگو با مردم از تبدیل شدن به یک بحران دیگر طی سال‌های اخیر خارج شد. یک هفته پس از حمله سایبری گسترده به شبکه هوشمند سوخت و از کار افتادن پمپ‌های بنزین، مشکلات باقیمانده در جایگاه‌ها نیز حل شد و بار دیگر از حالت آفلاین به حالت آنلاین درآمدند؛ سهمیه یارانه‌ای بنزین‌ به کارت‌ها برگشت و برخلاف شایعات نه‌تنها رقم آنها از کارت‌ها کم نشد، بلکه بنزین جبرانی آن هم با اعلام دولت به سهمیه پیشین اضافه می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، حداقل چهار اقدام دولت در ورود سریع به حل مشکل هم‌زمان با پذیرش واقعیت حمله به سیستم سوخت، اطلاع‌رسانی فوری و جبران حقوق شهروندی تضییع‌شده با اعلام تخصیص بنزین اضافی، از تبدیل شدن مسئله به معضل جلوگیری کرد. مقایسه این اتفاق با حوادث بنزینی آبان‌ ماه دو سال قبل گویای تحول مدیریتی و برنامه‌ریزی دولت سیزدهم در مقایسه با دوره اجرایی سابق کشور است. آن زمان افزایش قیمت بنزین که تصمیم و اجرایش با خود دولت حسن روحانی و اعضای کابینه‌اش بود، به اعتراض‌های خیابانی منجر شد و در حوادث بنزینی امسال که دولت نقشی هم در آن نداشت، نگرانی‌های مردم بدون برخوردهای امنیتی کنترل شد. این اتفاق شاید مهم‌ترین و جدی‌ترین محک دولت سیدابراهیم رئیسی در ابتدای راه و در رویارویی با سیل حوادث خواسته و ناخواسته سال‌های اخیر در کشور بود.
پشت پرده حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها و مدیریت آرام حوادث 
محمدرضا محمدخانی در تحلیل رفتار دولت سیزدهم در مقایسه با دولت روحانی با مساله سوخت و حمله سایبری اخیر به پمپ بنزین‌های سراسر کشور به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: حمله‌های سایبری آبان امسال برای شعله‌ور شدن مجدد آتش زیر خاکستر حوادث آبان ۱۳۹۸ در دومین سالگردش طراحی شده بود. روز چهارم آبان امسال جایگاه‌های بنزین مختل شد. به فاصله کوتاهی مردم توانستند به‌صورت آفلاین و بدون کارت سوخت بنزین به خودروهای شان بزنند و طی روزهای بعد به‌تدریج سامانه هوشمند کارت سوخت نیز در برخی جایگاه‌ها فعال شد.
وی به حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع فتنه بنزینی بود که با کارآمدی و وارد میدان شدن مسئولان به‌خوبی خنثی و مدیریت شد. اما تفاوت دو نوع نگاه و دو نوع مدیریت، مدیریت اشرافی و مدیریت جهادی در فتنه بنزینی 98 و 1400 روشن شد، هر دو فتنه بود.
محمدخانی افزود: یک مدیر نگاه به چهره 80 میلیون کرد و با ریشخند اعلام کرد خود صبح جمعه متوجه شده است، کشور را به آشوب کشید، مدیر دیگر خود به میدان آمد و با حضور میدانی این فتنه را مدیریت کرد.
این کارشناس انرژی معتقد است: اگرچه این ماجرا از نظر زمان رخداد، یعنی «آبان ماه» و ماهیت ماجرا، یعنی «بنزین» با علت اعتراضات و اغتشاشات سال ۹۸ شباهت داشت؛ اما توجه به یک تفاوت اساسی ضرورت دارد. افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸، از تصمیمات نظام بود که دولت وقت به عنوان مجری این تصمیم، با نواقصی که در عملکرد خود داشت به نوعی باعث شعله‌ور شدن آتش اعتراضات شد. در حالی که آنچه در آبان ۱۴۰۰ اتفاق افتاد در پی یک اختلال به وجود آمد، اختلالی که بیش از هرچیز به یک خرابکاری شباهت داشت.
دشمن در رؤیای تکرار آشوب
رسانه‌های بیگانه و ضدایرانی به گواه تاریخ، در هر شرایطی به دنبال ایجاد ناامنی، فرافکنی و بی‌اعتمادی میان مردم بوده‌اند. این رسانه‌ها که بر اساس سیاست خود، تلاش می‌کنند با ارائه ترکیبی از اخبار راست و دروغ، ذهن مخاطب را به سمت اهداف خود معطوف کنند، این بار هم در پی ماهی‌گیری از آب گل‌آلود برآمدند. آنها با پررنگ کردن وجه شباهت دو ماجرای حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت و افزایش قیمت و اعتراضات سال ۹۸، سعی داشتند مخاطبان خود را به سمت یک آشوب دیگر تهییج کنند و با مسموم کردن ذهن جامعه بار دیگر بستری برای بر هم زدن امنیت داخلی فراهم آورند.
واضح است که هم در اعتراضات به گرانی بنزین آبان ۹۸ و هم در ماجرای اختلال در توزیع سوخت در آبان ۱۴۰۰، دولت متولی و مسئول پاسخ به افکار عمومی است و باید در چنین شرایطی اوضاع را مدیریت کند و نگذارد فضا ملتهب شود. در دیگر سو رئیس دولت است که با اظهارات خود می‌تواند جو حاکم بر جامعه را آرام کرده و با عملکرد خود، چالش پیش آمده را تحت کنترل دربیاورد.
این که حمله سایبری دقیقاً در آبان ماه اتفاق افتاد، موضوع بنزین را هدف قرار داد و تأیید شدن اینکه اختلال ایجاد شده یک اقدام خرابکارانه توسط دشمن بود، حکایت از این دارد که هدف عاملان این اقدام عصبانی کردن جامعه در آستانه سالگرد اغتشاشات و اعتراضات آبان ۹۸ بوده است. بنابراین، دشمنان نظام بار دیگر سعی داشتند تا با احساسات مردم بازی کنند، آنها را به خیابان‌ها بکشند و با ایجاد ناامنی، پروژه کشته‌سازی در ایام اعتراضات مردمی را اجرا کنند تا کشور به سمت یک بحران جدید برود.