در مورد تجارت ترکیه و امارات از طریق ایران باید هوشمندانه عمل کنیم
مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلها در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در مورد مسیر تجاری ترکیه با کشورهای جنوبی ایران باید در حوزه تجارت و تولید هوشمندانهتر عمل کنیم تا بتوانیم سهم خود را در این مسیر داشته باشیم و توسعه دهیم.به گزارش اقتصادسرآمد، امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلها در وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در این باره معتقد است، این همکاریها در قالب کارنه تیر انجام میشود که ایران هم از منافع آن منتفع خواهد شد و از سوی دیگر برای طرفهای قرارداد ایران چه از لحاظ هزینه و چه از لحاظ زمان بهترین مسیر محسوب میشود.وی با بیان اینکه پیش از این هم تجربه چنین همکاریهایی را داشتیم، اظهار داشت: در دورهای که قطر در حصر اقتصادی قرار داشت تمام مرزهای این کشور حتی مرز هوایی بسته بود، کریدور ایران- ترکیه – قطر به سرعت فعال شد و شروع به کار کرد تا در مدت زمان کوتاه قطر دسترسی به کالاهای مورد نیاز خود را داشته باشد. ترفع ادامه داد: در آن مقطع زمانی با همراهی ایران و ترکیه یک کریدور جدیدی در قالب تفاهمنامهای بین سه کشور، ایجاد شد تا ترکیه از مسیر ایران و ایران هم به طور مستقیم بتوانند کالاها و سفارشات قطر را از مسیر زمینی به بنادر کشور و از انجا به قطر ارسال کنند.مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکلها در وزارت راه و شهرسازی افزود: در زمان اوج بحران قطر این کریدور بسیار مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر هم در مورد برخی از کالاهای خاص، این کریدور مورد استفاده قرار میگیرد.وی با اشاره قرارداد ترکیه و امارات و پاکستان برای ترانزیت از مسیر ایران گفت: این قرارداد نه ایجاد یک مسیر و کریدور جدید است و نه اینکه اتفاق جدیدی بین کشورهای همسایه ایران رخ داده است.