اصلاح قیمتگذاری خودرو مانع زیان قطعهسازان در تولید میشود
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور با بیان اینکه با اصلاح قیمتها، شروع جهش جدید تولید خودرو در کشور رقم میخورد، گفت: در این امر مردم منتفع اصلی خواهند بود.به گزارش اقتصادسرآمد، آرش محبینژاد در خصوص طرح جدید اصلاح شیوه قیمتگذاری خودرو، گفت: باید زودتر از این حرفها این تصمیم گرفته میشد زیرا مابهالتفاوت شکاف کارخانه تا بازار هر روز رقم های بالایی را ثبت کرده است که سود آن عاید تولیدکننده و مصرفکننده نمیشود. البته نباید کار به اینجا میرسید اما در مجموع با اصلاح قیمتها میتوان مانع بروز این مشکلات در صنعت خودرو شد.وی افزود: امیدواریم با اصلاح قیمت ها، شروع کار جهش جدید تولید خودرو در کشور رقم بخورد. البته در این امر مردم منتفع اصلی خواهند بود زیرا پیش از این مردم می بایست حدود 2 برابر قیمت درب کارخانه محصولات ایران خودرو پول پرداخت می کردند تا بتوانند در بازار خودرو خریداری کنند.وی ادامه داد: همچنین 20 تا 30 درصد بالاتر از قیمت درب کارخانه خودروسازی سایپا باید پول پرداخت می کردند، امروز این امکان فراهم میشود تا مردم بتوانند با یک قیمت واقعی فی مابین بازار و کارخانه که یقینا پایینتر از قیمتهای بازار آزاد خواهد بود، خودروهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور تاکید کرد: اجرای طرح اصلاح شیوه قیمت گذاری باعث افزایش تیراژ و ارتقای کیفیت تولید محصولات در شرکت های خودروسازی خواهد شد. در این صورت نیز مسلما شاهد کاهش هزینههای سربار نیز خواهیم بود. در مجموع این موضوع شاید از معدود تصمیماتی است که دولت گرفته است و وزیر صنعت بهعنوان متولی این امر به صورت ریشهای یکی از مشکلات صنعت خودرو کشور را که یک مشکل خودساخته بوده و هیچ ارتباطی به تحریمهای بین المللی ندارد، را برطرف کرده است.وی با اعلام اینکه رونق به کارخانههای قطعهسازی برخواهد گشت، افزود: در آینده شاهد کاهش چشمگیر قیمت خودرو در بازار آزاد خواهیم بود. البته اگر همه ارکان حاکمیت از جمله مجلس، دولت،گمرک، یانکها و ... از این طرح حمایت کنند. بهعنوان مثال گمرکات باید قطعات را بهموقع ترخیص کنند یا مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه باید به موقع ترخیص پیدا کنند. علاوه بر این بانکها نیز در تعامل با قطعهسازان و خودروسازان در پرداخت تسهیلات تعلل نکنند.