آخرین وضعیت تجارت ایران و امارات از نگاه رییس اتاق ایران و امارات
۸۰ درصد تولید کشور برای مصرف داخلی است
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارهای رسمی واردات ۷ماهه از امارات ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار تن به ارزش ۸ میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار و رشد ۱۶۹ درصدی در وزن و ۸۲ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است . به گزارش اقتصادسرآمد، عرفان شاکری در گفتوگو با ایلنا، در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و امارات اظهار کرد: با توجه به تحولات و روابط دیرینه ایران با امارات، فارغ از مسائل سیاسی سالهای اخیر، عمق روابط طولانیمدت بوده و در آینده نیز به دلیل منافع مابین دو کشور، این روند تداوم خواهد داشت. تجارت ایران با امارات دارای عمق و طولانی بوده و لذا چشم انداز توسعه تجارت قابل پیشبینی است.وی افزود: بر اساس آخرین آمار رسمی کشور آمار هفت ماهه تجارت ایران و امارات به ۱۱ میلیارد و ۱۸۶ میلیون دلار رسیده است که از این مقدار حدود ۸ میلیارد و ۵۶۹ میلیون دلار آن واردات و ۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار آن صادرات به این کشور بوده است.وی اضافه کرد: بر اساس آخرین آمارهای رسمی واردات ۷ماهه از امارات ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار تن به ارزش ۸ میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار و رشد ۱۶۹ درصدی در وزن و ۸۲ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است و در مقابل اما صادرات کالای ایرانی به امارات در ۷ماهه ۶ میلیون و۶۰۲ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار بوده که با کاهش ۲۲ درصدی در وزن و رشد ۱۲درصدی در ارزش کالای صادراتی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.شاکری خاطر نشان کرد: از آنجایی که بیشتر واردات به کشور صرف تولید میشود، این آمار در واقع به منزله افزایش نقش امارات در تولید داخلی کشور است اما در مقابل کالاهای صادراتی ما که معمولاً از مسیر امارات به کشورهای دیگر ارسال میشده کاهش یافته است.وی همچنین با بیان این که آمارهای صادراتی به امارات بیانگر این نکته است که از فرصتهای اقتصادی پیش آمده در اکسپو به درستی استفاده نشده، افزود: در حالی که احتمالاً در سال جاری میلادی و مدت باقی مانده اکسپو واردات کالا به این کشور افزایش خواهد یافت اما کالاهای صادراتی به مقصد این کشور همسایه از ارزش کمتری برخوردار بوده است.رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین آمار مربوط به ۷ ماهه اول سال امارات در واردات اولین شریک تجاری ایران به شمار میرود اما در حالی که باید از فرصت اکسپو استفاده بیشتری میبردیم. رتبه امارات در بین کشورهای مقصد صادراتی از جایگاه سوم به چهارم تنزل پیدا کرده است.شاکری در پاسخ به این سؤال که برای توسعه صادرات چه باید کرد؛ گفت: باید بستههای سرمایهگذاری را به شکل عملیاتی اجرایی کرد و توانمندهایی خود را در معرض نمایش قرار داد. باید برنامهریزیهایی انجام داد تا بتوان از فرصتهای سرمایهگذاری در کشور متناظر در جهت افزایش صادرات به نحو احسن استفاده کرد.