لاستیک کامیون داخلی ۲۵ درصد گران شد
شرکت های تولیدکننده لاستیک از افزایش ۲۵ درصدی لاستیک سنگین بایاس و ۱۵ درصدی رادیال خبر داده اند.به گزارش اقتصادسرآمد، در حالی که هفته گذشته احمد کریمی دبیر کانون سراسری کامیون داران در گفت وگو با مهر از «روی آوردن رانندگان به خرید لاستیکهای تاریخ مصرف گذشته که با کولبری از اقلیم کردستان عراق وارد کشور میشود» و همچنین «افزایش اقبال به خرید لاستیک دست دوم و کارکرده ناوگان نفتکش که به دلایل ایمنی مجبور به نوسازی لاستیکهای خود با فواصل زمانی کوتاه هستند»، خبر داده بود، با این حال شرکتهای تولیدکننده داخلی لاستیک با مجوز سازمان حمایت از افزایش قیمت لاستیکهای باری شامل ۲۵ درصد برای لاستیکهای بایاس (نخی) و ۱۵ درصد برای لاستیکهای رادیال (سیمی) خبر دادهاند.در حالی سازمان حمایت برای افزایش قیمت لاستیک سنگین مجوز صادر کرده که پیش از این در ستاد تنظیم بازار با واگذاری قیمت گذاری لاستیک به انجمن صنفی صنعت تایر موافقت کرده بود.در پی این واگذاری قیمت گذاری، انجمن مذکور در ابتدای آبان ماه امسال اقدام به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت لاستیک سنگین برای انواع بایاس و رادیال کرده بود.اما سازمان حمایت جلوی این افزایش قیمت را گرفت و موافقت با آن را منوط به ارائه اسناد افزایش هزینههای تولید از سوی شرکتهای تولیدکننده کرده بود.پس از آن سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار نیز با افزایش به ترتیب ۲۵ و ۱۵ درصدی برای لاستیکهای باری بایاس و رادیال موافقت کرد.گفتنی است به دلیل فرسوده بودن ناوگان باری کشور، عمده لاستیک مصرفی، بایاس (نخی) است و میزان مصرف لاستیکهای رادیال به ۱۰ درصد ناوگان اختصاص دارد؛ بنابراین بیشترین افزایش قیمت نیز (۲۵ درصدی) به لاستیکهای بایاس تعلق گرفته است.احمد کریمی دبیر کانون سراسری کامیونداران اخیراً به مهر گفته بود: لاستیکهای تولید داخل بعد از اعلام افزایش ۴۰ درصدی به ۱۱ میلیون در بازار برای هر جفت رسیده است. این اعلام افزایش قیمت، کار خود را کرد و لاستیک تولید داخل گران شد.کریمی بیان کرد: در حال حاضر لاستیک با برندهای چینی، کرهای، ژاپنی، اروپایی و تایلندی در بازار وجود دارد که دامنه قیمت متنوعی دارند اما پرمصرفترین آنها لاستیکهای چینی هستند که جفتی ۱۶ میلیون تومان به فروش می رسند در حالی که لاستیک تاریخ مصرف گذشته همین تایرهای چینی با حدود ۲ میلیون ارزانتر عرضه میشود.