فریدون عباسی با اشاره به مذاکرات هشتم آذرماه در وین
این دوره از گفتگوها را باید «مذاکرات لغو تحریمها» بدانیم
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مذاکرات هشتم آذرماه در وین گفت: مذاکرات هستهای پیش از این انجام شده و سال 94 به پایان رسیده و به برجام منتهی شده است، لذا از اینجا به بعد مذاکرات بر مبنای لغو تحریمها دنبال میشود و باید از نظریه مقاومت و تحریمزدایی بهره گرفته شود.به گزارش اقتصادسرآمد، فریدون عباسی دوانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با فارس، در خصوص الزامات برگزاری دور جدید مذاکرات هستهای، با تأکید بر اینکه این دوره از گفتگوها را باید «مذاکرات لغو تحریمها» بدانیم و بر این مبنا کار را دنبال کنیم، اظهار داشت: اگر مثبت و خوشبینانه فکر کنیم، بنای دولت قبل در مذاکرات هستهای بر موضوع تنشزدایی بود که البته از نظرات تنشزدایی رایج در علوم سیاسی غربی استفاده میکردند و هر چقدر هم از طرف افراد دلسوز و ذیصلاح به آنها تذکر داده شد، گوششان بدهکار نبود، چرا که تئوریسینهای آنها طور دیگری به آنها دیکته میکردند و آنها نیز بر همین مبنا عمل کردند و نتیجه کارشان معلوم شد.وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریمها را گذراند و تعهدات برجامی بر مبنای این مصوبه کاهش یافت؛ البته دولت قبل نمیخواست این مصوبه را اجرا کند، اما چون ضمانت اجرایی و مجازات برای استنکاف از اجرای قانون در نظر گرفته شده، مجبور به اجرای آن شدند، هر چند هر جا توانستند با کارهایی مانند تأخیر در ابلاغ آئیننامه اجرایی قانون، در مسیر آن سنگاندازی کردند.عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر که دولت با مجلس صاحب این مصوبه، همسوتر است و لزوماً همه افراد در دولت از نظریه تنشزدایی مرسوم پیروی نمیکنند، نسبت به الزامات دنبال کردن این مذاکرات باید توجه بیشتری شود، چرا که این مذاکرات گفتوگو برای لغو تحریمها است، نه گفتوگوهای هستهای.عباسی در توضیح این نکته گفت: مذاکرات هستهای پیش از این انجام شده و سال 94 به پایان رسیده و به برجام منتهی شده است، لذا از اینجا به بعد مذاکرات بر مبنای لغو تحریمها دنبال میشود و باید از نظریه مقاومت و تحریمزدایی بهره گرفته شود.رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در آستانه مذاکرات باید به دو مؤلفه قدرت سخت نظام و قدرت نرم آن برای پشتیبانی از تیم مذاکرهکننده توجه شود، گفت: قدرت سخت نظام به مسأله اقتدار دفاعی کشور برمیگردد که در این ایام باید در برابر انواع تهدیدها که ممکن است در آستانه مذاکرات ولو به صورت محدود متوجه ما شود، قاطعانه و به طور سنگین پاسخ بدهیم و حتی رجزخوانیهای نظامی آنها را نیز قاطعانه پاسخ بدهیم.