تردد تاکسی و موتورسیکلتهای کاربراتوری از سال ۱۴۰۱ ممنوع میشود
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست از ممنوعیت تردد تاکسیها و موتورسیکلتهای کاربراتوری براساس آئین نامه اصلاحی معاینه فنی از سال ۱۴۰۱ در کلانشهرهای در اولویت آلودگی خبر داد.به گزارش اقتصادسرآمد،محمدمهدی میرزایی قمی اظهار کرد: معمولاً وقتی وارد فصل سرد سال میشویم آلودگی هوا بیشتر میشود. علت این مهم برودت هوا و عدم تخلیه آلودگیهای تولیدی است. هرچقدر سرما شروع شود پایداری جوی و عدم وزش باد و بارندگی را داشته باشیم آلودگی بیشتر میشود.وی ادامه داد: منابع تولید کننده آلودگی و خروج آلودگی و تهویه هوا دو عامل ثابت مؤثر در آلودگی است.رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست توضیح داد: در سازمان حفاظت از محیط زیست، مطالعه سیاهه انتشار برای کلانشهرها را با همکاری دانشگاه تهران با رویکرد آلودگی هوا انجام دادیم که این مطالعه وضعیت آلودگی را در کلانشهرها مشخص میکند. منابع ثابت و منابع متحرک و سهم هریک از این دو عامل در هریک از کلانشهرها مورد ارزیابی قرار گرفتند.میرزایی قمی تاکید کرد: شهرهای ما متفاوت هستند. عمده سهم عامل آلودگی برخی شهرها مانند تهران مربوط به منابع متحرک است. در برخی شهرهای صنعتی سهم منابع ثابت بیشتر از منابع متحرک است. شهر اصفهان و اراک شرایط بدین صورت است و در برخی شهرها مانند اهواز نیز پدیده گرد و غبار را داریم.وی ادامه داد: عمدتاً در شش ماه دوم سال و بخصوص سه ماه آخر سال منابع متحرک دیزلی بیشترین سهم را در تولید آلایندهها و ذرات معلق در تهران دارند. به عبارتی یک سوم از آلودگیها مربوط به تردد وسایل نقلیه دیزل است.رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: معاینه فنی نقشی اساسی دارد. محیط زیست درباره خودروهای صفر، مجوزهای زیست محیطی لازم را میدهد و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را درباره آنها اعمال میکند. از سال آینده استاندارد آلایندگی به یورو ۶ ارتقا میکند.میرزایی قمی یادآور شد: طبق قانون هوای پاک، خودروها چهار سال پس از تولید باید برای معاینه فنی مراجعه کنند که این امر به پایش خودروها کمک میکند.