یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی
اهمیت کریدور KTI برای اتصال مستقیم ایران به چین و روسیه
مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکلها در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: علت اینکه از نظر ترانزیتی و حمل و نقل بین کشورهای عضو اکو همگرایی ایجاد نشده، ریشه آن به میزان چسبندگی تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو بر میگردد که چسبندگی محکمی بین کشورهای عضو به ویژه کشورهای آسیای مرکزی ایجاد نشده و تجارت بزرگی بین آنها وجود ندارد بنابراین طبیعی است که حمل و نقل و ترانزیت بین آنها شکل نگیرد.به گزارش اقتصادسرآمد، امین ترفع در گفتوگو با ایلنا توافقات تفاهمنامه سهجانبه ریلی بین ایران، ترکمنستان و قزاقستان اظهار داشت: کریدور ریلی بین این سه کشور موضوع جدیدی نیست و از مجموع کریدورهای اکو، KTI از قدیمیترین کریدورهای تعریف شده در این منطقه است. وی ادامه داد: اخیرا در نشست مشترک نمایندگان ایران، ترکمنستان و قزاقستان، در حاشیه نشست سران کشورهای عضو اجلاس اکو، بر روی همگرایی کشورها برای افزایش ظرفیتهای این مسیر تاکید شد وگرنه ایران دو مسیر ریلی به این دو کشور از گذشته داشته است.مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکلها در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دو مسیر ریلی بین سه کشور مذکور گفت: یک مسیر از سرخس به سمت ترکمنستان و از این کشور به قزاقستان وصل میشود و مسیر دیگر از اینچهبرون به بندر آکتائو قزاقستان میرسد که از همین مسیر از حاشیه خزر به طور مستقیم به ترکمنستان متصل میشویم.ترفع با بیان اینکه ایران به هر حال برای رسیدن به روسیه و آسیای مرکزی و تردد از شرق دریای خزر باید از ترکمنستان و قزاقستان عبور کند، افزود: شراکت و همکاری در این کریدورها با دو کشور ترکمنستان و قزاقستان موضوع عجیبی نیست و برای موفقیت جریان ترانزیت باید کریدور قدیمی KTI احیا شود. وی با بیان اینکه حجم ترانزیت از مسیر ریلی در کشورمان عدد بالایی نیست، اظهار داشت: در دوران کرونا هر چند محدودیتی در مسیر ریلی با ترکمنستان نداشتم اما در مسیر ترانزیت جادهای با ترکمنستان محدودیتهای اعمال شده است. مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکلها با تاکید بر تجاری سازی کریدورهای ترانزیتی گفت: برای تجاری سازی کریدور KTI تفاهمنامه ریلی ذیل جلسه اکو امضا شده که بر همگرایی کشورها در راستای احیای این کریدور و استفاده از ظرفیت آن تاکید شده است. ترفع افزود: ایران برای رسیدن به قزاقستان چند مسیر دارد، میتوان ازطریق راه آهن اینچهبرون به ترکمنستان رفت و از حاشیه دریای خزر به طور مستقیم وارد بندر اکتائو شد که این بندر یک شاخه به سمت شمال و روسیه و شاخه دیگر به طور مستقیم به چین میرود.