printlogo


« اقتصادسرآمد »تورم کاهشی بازار مسکن را بررسی می کند
عملکرد 100 روزه دولت سیزدهم در حوزه مسکن چه بود؟

گروه راه و ساختمان - این روزها بحث‎های مختلفی درخصوص کارنامه صد روزه دولت سیزدهم مطرح می شود که بخش مسکن نیز عضو اصلی برنامه های رئیس جمهور بود هم نیز جزوی از انها است. تقریبا ۱۰۰ روز از آغاز دولت سیزدهم می گذرد و آمار‌های مرکز آمار و همچنین بانک مرکزی در خصوص وضعیت بازار مسکن حاکی از افزایش نرخ تورم در این بازار و کاهش بیشتر قدرت خرید متقاضیان مسکن است.براساس این گزارش دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن با اجرایی کردن وعده رئیس جمهور مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی درکشور کار خود را آغاز کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این صد روز اراضی ۵۴۰ شهر برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی تامین شد. اجرای این طرح در قالب قانون جهش تولید مسکن که توسط مجلس دو ماه پیش مصوب شده بود صورت گرفته و تاکنون هم به گفته وزیر راه و شهرسازی وهمچنین معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اراضی بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی برای ساخت این نهضت در بسیاری از شهر‌های کشور تامین شده است. در دور جدید ثبت‌نام نهضت ملی مسکن که از اواخر مهر ماه آغاز شده، متقاضیان در ۵۴۰ شهر امکان ثبت‌نام را دارند و تاکنون هم بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند.
در حال حاضر در بسیاری از شهر‌ها از جمله زنجان عملیات اجرایی و کلنگ اجرای طرح نهضت ملی مسکن زده شده است و همزمان با ثبت نام متقاضیان، پالایش و بررسی متقاضیان هم توسط کارشناسان انجام می‌شود. طرح مسکن ملی که توسط دولت دوازدهم کلید خورده است نیز با ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های مختلف و در قالب تفاهم نامه با دستگاه‌ها و همچنین به صورت خود مالکی اجرایی خواهد شد.
حسن محتشم، کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با اقتصادسرآمد با بیان این که در صد روز گذشته تورم بازار مسکن رو به کاهش گذاشته است، به خبرنگار ما، گفت: ادامه ثبات کنونی به عملکرد دولت بستگی دارد اما می‌توان از دیدگاه افراد نزدیک رئیس‌جمهور برداشت کرد که به خلق پول و انبساط مالی اعتقاد دارند که اگر این برداشت درست باشد کاهش تورم دور از ذهن نیست.
عملکرد صد روزه دولت سیزدهم
 در بخش مسکن
وی اظهار کرد: وضعیت چندماه آینده بازار مسکن تا حد زیادی به تصمیمات تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی بستگی دارد. علت ثبات قیمت‌ها که از اواخر سال گذشته در بازار مسکن ایجاد شده فروکش کردن حجم تقاضای سرمایه‌ای به این بخش است.
شرایط بد حاکم بر عملکرد صد روزه دولت
وی تصریح کرد: شرایط تحریم‌ها، نقدینگی بیش از حدی که همچنان در حال افزایش است، ناکارآمدی بخش تولید و معلق بودن برجام کاملا بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته است. دولت هم منابع آنچنانی ندارد که بخواهد اوضاع اقتصادی را بهتر کند؛ حداقل در کوتاه مدت نمی‌توان چندان امیدوار بود و مسئولان نیز به این موضوع اشاره دارند.
مهم ترین سیاست‌های دولت سیزدهم
محتشم، افزود: طرح نهضت ملی مسکن که از مهم ترین سیاست‌های دولت سیزدهم به شمار می رود در همین مدت کوتاه باعث کاهش قیمت مسکن تا 10 میلیون تومان شده است. بر اساس این سیاست، احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال در برنامه دولت سیزدهم قرار گرفته است.
کمک به تقویت بنیان تشکیل خانواده‌ها با طرح نهضت ملی مسکن
این کارشناس اقتصادمسکن، با بیان اینکه حدود 2 میلیون نفر برای این طرح ثبت نام کرده اند اظهار امیدواری کرد که با آغاز به کار این طرح،  قیمت‌ها باز هم کم تر شده و بازار پر رونق تر شود. نهضت ملی مسکن از جمله سیاست های حمایتی دولت سیزدهم برای کمک به تقویت بنیان تشکیل خانواده ها و حمایت از قشر جوان برای تامین سرپناه انجام شده است.
اگر مسئولان مسکن را بدون نیازمندی‌های آن بسازند،  سود و عایده چندانی برای مردم به ویژه قشر کم درآمد نخواهد داشت. در نتیجه اگر دولت تنها به ساخت مسکن فکر کند و نیازمندی‌های آن را فراموش و تمامی تسهیلات شهری نادیده گرفته شود، طرح چندان موفقی در طولانی‌مدت نخواهد بود. زیر ساخت‌هایی از جمله تاسیسات ساختمانی، آب، گاز، تلفن، دسترسی به امکانات رفاهی و شهری مانند مدرسه، مراکز درمانی، مسجد، مراکز خرید، فضای سبز، سالن‌های اجتماعات، خدمات اجتماعی که در سطح محلات باید وجود داشته باشد، برای ساخت مسکن لازم است. حال اگر دولت بتواند در چنین شرایط  این تعداد مسکن را بسازد، کار بزرگی انجام داده است.
ساخت یک میلیون مسکن در سال با توجه به ظرفیت‌های کشور شدنی است و اگر منابع و امکانات کشور تجمیع شود، این کار قابل انجام است. در جلسه اخیرشورای عالی مسکن که به ریاست رئیسی تشکیل شد، سیاست‌گذاری، نظارت و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی بررسی و بر لزوم همکاری همه نهاد‌ها و فعال شدن ظرفیت‌های کشور برای ساخت مسکن و رفع دغدغه‌های مردم در این زمینه تأکید شده است. گفته می‌شود؛ دولت مصمم است برای رفع دغدغه‌های مردم به‌ویژه جوانان و تسهیل زمینه ازدواج آنان، همه ظرفیت‌های کشور را در حوزه مسکن فعال کند. ضرورت دارد احداث مسکن در مناطق شهری و روستایی براساس نیازسنجی‌های کارشناسی انجام شود.