انتقاد نماینده مردم تهران از افزایش قیمت خودرو
مردم با خرید خودروهای گران هزینه ناکارآمدی مدیریتی را میپردازند
نماینده مردم تهران با انتقاد از افزایش قیمت خودرو گفت: هزینه ناکارآمدی مدیریتی شرکتهای خودروسازی را مردم با خرید خودروهای گران میپردازند. به گزارش اقتصادسرآمد، علی خضریان در گفتوگو با فارس با انتقاد از افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو، گفت: بهای تمام شده تولید خودرو در کشور با وجود انرژی و مواد اولیه و نرخ دستمزد پایین و به نرخ ریال به دلیل ضعف مدیریت، بسیار بالاست.وی افزود: متاسفانه هزینه ناکارآمدی مدیریتی شرکتهای خودروسازی را مردم با خرید خودروهای گران میپردازند. به این معنا که خودروسازان با ادعاهایی نظیر زیانده بودن به دلیل فروش خودرو با قیمتهای دستوری هر چند ماه یکبار درخواست افزایش میدهند و وزارت صمت نیز به جای الزام این شرکتها به اصلاح ساختار و کاهش هزینههای سربار، هزینه این ناکارآمدی را با افزایش قیمت خودرو تامین میکند و متاسفانه مسابقه افزایش قیمت بازار و کارخانه ادامهدار شده است.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت کارخانهای خودرو پیش از اعلام شفاف هزینههای تمام شده تولید منطقی نیست، افزود: یکی از موضوعاتی که پیش از افزایش قیمت کارخانهای خودرو باید مدنظر قرار گیرد، روشن شدن سازوکار بهای تمام شده خودرو است به این معنا باید مشخص شود که چرا بهای تمام شده خودرو با وجود ظرفیتهای خوب کشور بالا است.وی اضافه کرد: باید میزان تاثیرگذاری بهای قطعه، دستمزد پرسنل، هزینههای بالاسری و... در قیمت تمام شده بطور شفاف مشخص شود. ناکارآمدی مدیریتی و بهرهوری پایین این صنعت و نبود رقیب دلیل اصلی تداوم گرانی خودرو است حتی برنامه مشخصی ارایه نمیشود که بطور مثال تا سال آینده تولید افزایش مییابد و رشد بهای تمام شده خودرو مهار میشود.سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه کارایی و بهرهوری در تولید از جمله عوامل مهم در صنعت خودرو است که متأسفانه خودروسازان بجای آنکه به دنبال فناوری و بهرهوری بیشتر در طول فرآیند تولید باشند روی گرانی تمرکز دارند، تصریح کرد: باید با روشی منطقی و با استفاده از ظرفیت نخبگان و متخصصان بهای تمام شده خودرو در زمانبندی مشخص کاهش یابد تا به بهایی منطقی برسد و وزارت صمت باید هرچه سریعتر اصلاح ساختار خودروسازان را در دستورکار قرار دهد.