مدیرعامل پتروشیمی کارون در نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی
دوره توسعه «مگاتنی محور» در پتروشیمی سر آمده است
مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون تأکید کرد: برای تکمیل زنجیرههای ارزش، باید خامفروشی متوقف، اشتغالآفرینی پایدار و مولد حاصل شود و مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را باید از تولید محصولات «مگاتنی» به «تناژهای کمتر» تغییر داد.به گزارش اقتصاد سرآمد، علیرضا صدیقی زاده همزمان با هفته پژوهش در حاشیه برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی در نشست نیاز فنآورانه پتروشیمی کارون و صنعت پلییورتان کشور با بیان اینکه صنعت پلی اورتان سختترین فرآیند تولید در صنعت پتروشیمی به شمار میرود، گفت: پیچیدگیهای عملیات و بالا بودن ریسک تولید در صنعت پلیاورتان سبب شده که برخلاف تولید دیگر محصولات پتروشیمی و پلیمری که بهدنبال ساخت مگاپروژهها هستیم، در این صنعت تولید با تنا ژ پائین اتفاق میافتد.وی با بیان اینکه به ازای تولید یک تن محصولات زنجیره ایزوسینات حدود ۵ تن محصولات فرعی و ضایعات تولید میشود، تصریح کرد: افزون بر این، چند گاز سمی و خطرناک در فرآیند تولید محصولات زنجیره ایزوسیانات وجود دارد که ریسک تولید را به شدت افزایش میدهد اما در کنار مشکلات پرشمار محصولات تولیدی این زنجیره، ارزشمند و گرانقیمت در بازار جهانی هستند.مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با تأکید بر اینکه چرا با وجود ساخت دهها مجتمع متانول اما یک پتروشیمی کارون در صنعت پتروشیمی ساخته شده است؟ چرا مکمل کارون ساخته نشده است؟ ادامه داد: تفکر اشتباه حکمفرما در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی، توسعه در مسیر «تناژمحوری» بوده، این درحالی است که با ساخت و توسعه زنجیرههای ایزوسیانات و مشابه آن به سمت تولید «فرآیند محور» حرکت میکنیم که ارزش افزوده به مراتب بالاتری دارد.صدیقیزاده، تصریح کرد: توسعه تناژمحوری برای مدیریت صنعت پتروشیمی مطلوب و ایدهآل است به طوریکه با ساخت چند طرح متانول چند میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده میشود، اما نمیپرسیم چرا مسیر توسعه از تناژ محوری به سمت فرآیند محور و متنوعسازی سبد محصولات حرکت نمیکند؟ چرا با راهاندازی طرحهای جدید، محصولات متنوع و تازهای وارد سبد تولید صنعت پتروشیمی کشور نمیشود؟وی با اعلام اینکه در صنعت پتروشیمی اگر تولید و توسعه از «خوراک محور» به سمت «فرآیند محور» حرکت کند، حاشیه سود و اشتغالزایی محصولات افزایش مییابد، بیان کرد: افزایش سودآوری و متنوع سازی سبد محصولات دردسر دارد، هزینه به همراه دارد و مدیریت توسعه همواره به دنبال توسعه بدون دردسر است.