printlogo


ورود جدی وزارت صمت به توسعه صنایع دریایی،« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد
مانع‌زایی‌ سازمان‌های کلیدی در صنعت کشتی‌سازی

 گروه اقتصاد دریا - عدم هم‌افزایی میان ارگان‌های دریایی و ضعف در هماهنگی هدفمند و متمرکز نهادهای دریایی با طرح‌های توسعه فناوری همه جانبه از معضلات صنعت دریایی کشور است و این امر موجب شده که هیچ شهری صاحب نام یا برتر در حوزه بندری نداشته باشیم و بنادر کشور نیز جزو ۱۰۰ بندر برتر دنیا قرار نگیرند. اما در سال مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها شناسایی صحیح و ارزیابی منطقی نواقص و مشکلات صنعت کشتی‌سازی به متولیان و صاحب نظران کشور کمک می‌کند تا به راه حل‌های اصولی و علمی به منظور رفع مشکلات در مدت زمانی معقول دست یابند، چراکه در طول چندین سال گذشته به دلیل عدم شناخت علت واقعی این نواقص و کمبودها، راه حل‌های ارائه شده در قالب تدوین قوانین و مقررات توسعه‌ای و حمایتی نه تنها وضعیت این صنعت را بهتر نکرده‌اند. بلکه شرایط و موقعیت این صنعت را وخیم‌تر از گذشته کرده است. این موضوع تا جایی پیش رفته که حتی تعمیرات کشتی‌های ما نیز به کشورهای همسایه در حال انتقال است.
به گزارش اقتصادسرآمد؛ به اعتقاد فعالان این بخش از صنعت مشکلات اساسی صنعت کشتی‌سازی بیش از آن که به موارد تأمین مالی و تحریم‌ها مرتبط باشد به موضوعاتی از قبیل فناوری مدیریت، فناوری طراحی و مهندسی و فناوری ساخت و تولید مرتبط است. گواه این مهم، تاخیر در تحویل شناورهای تجاری ساخته شده توسط سازندگان داخلی تا قبل از تشدید تحریم‌های بین‌المللی در بازه زمانی 15 ساله است. عقب ماندگی‌های غیر معمولی باعث شده شرکت‌های کشتیرانی و تامین کنندگان مالی اعتماد خود را نسبت به توانمندی و انجام تعهدات کشتی سازان داخلی از دست داده و از طرفی برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌های کشتیرانی را با مشکلات اساسی مواجه کرد.
از سفارش ساخت شناور تا انتقال تعمیرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس
 متاسفانه با توجه به اهمیت حوزه کشتیرانی در حوزه‌های ساخت، تولید، تعمیر و نگهداری و تجهیز شناورها و فراساحلی متاسفانه جایگاه خوبی نداریم. به ویژه در سال‌های اخیر این جایگاه به شدت نزول کرده است؛ به گونه‌ای که در گذشته کوچ ساخت شناور داشتیم و الان با پدیده انتقال تعمیرات شناور به کشورهای اطراف و حاشیه خلیج فارس به ویژه در ۴ تا ۵ سال اخیر مواجه باشیم این در حالی است که تعمیرات شناورها و کشتی‌ها می‌تواند اشتغال زایی خوبی در کشور ایجاد کند.
ناآشنایی سازمان‌های کلیدی در صنعت کشتی‌سازی 
حسن قاسمی کارشناس صنایع دریایی و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مشکلات زیربنایی ساخت کشتی در کشور و لزوم توجه به آن در سال پشتیبانی از تولید داخل، در گفت‌وگو با روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: تکمیل نبودن زنجیره تامین، واگذاری برخی امور به افراد غیرمتخصص، عدم تامین منابع مالی طبق زمان‌بندی، تغییرات در سطح مدیریت کلان صنعت کشتی‌سازی، فشارهای وارده به کشتی‌سازان به‌دلیل ناآشنایی سازمان‌های کلیدی مثل گمرگ، دارایی، تنها بخشی از مشکلات سازندگان کشتی در کشور است که باعث شده حتی تعمیرات کشتی به کشورهای اطراف سپرده شود.
مسائلی که صنعت کشتیرانی را با چالش
 مواجه کرده
وی نبودعقد قراردادهای بین‌المللی به صورت صحیح و حرفه‌ا‌یی، عدم نگاه مدیریت مالی و مدیریت دولتی و کارمندی در برخی موارد از دیگر مسائلی است که صنعت کشتیرانی را با چالش مواجه کرده است، را چالش بزرگ‌تر صنعت کشتی‌سازی دانست و افزود: خودداری از اعلام شفاف نیاز سازمان‌ها و مالکان شناورها به‌صورت بلندمدت که باعث می‌شود کشتی ساز نتواند بر اساس یک برنامه بلندمدت برنامه‌ریزی کند، و عدم استفاده صحیح و اجرای نادرست انتقال تکنولوژی از طریق جوینت‌های خارجی را نیز می‌توان به این فهرست اضافه کرد.
حمایت از تولید داخلی از شعار به عمل
 تبدیل شود
قاسمی با بیان این مهم که، لازم است حمایت از تولید داخلی از شعار به عمل تبدیل شود. حذف موانع تولید را باید از داخل کشور شروع کرد تا بتوان در شرایط آرمانی به صادرات هم رسید، گفت: کشتی‌سازی‌ها واقعا مشکلات عدیده‌‌ای دارند که لازم است با پیروی از دستورات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید ملی به آنها کمک شود. کشتی‌سازی‌های داخلی حتی در سازمان‌های داخلی نیز درگیر مشکلاتی هستند که رقبای ما در منطقه به هیچ‌وجه این شرایط را ندارند.
صنایع کشتی‌سازی ملی طی چند دهه اخیر به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های متناسب با توانمندی‌های داخلی در اقتصاد کشور معرفی شد. دولت طی دو دهه گذشته، خاصه سرمایه گذاری‌هایی را صرف این صنعت کرد به این امید که در سال‌های آینده به عنوان یکی از بازوهای اقتصاد صنعتی در کشور توان فنی و علمی خود را به نمایش گذارد. این نتیجه به هر روی در ایران امروز روی نداد و همین مسئله نه آنکه فرصتی ایجاد نکرد بلکه هم اکنون مخالفان آن بر این اعتقادند که تهدیداتی نیز ایجاد کرده که چنانچه این سرمایه‌های ملی را صرف امور و بخش های بالقوه دیگری نکنیم بخشی از سرمایه ملی را به هدر داده‌ایم.
برای ارائه طریق و راه کار مناسب و فایق آمدن به مشکلات و چالش‌های موجود در صنعت کشتی سازی نیاز به مطالعات و بررسی های کارشناسی دقیق و مفصلی است و ضروری است ساختار این صنعت مورد ارزیابی و نقد منصفانه قرار گرفته و با دیدگاه منافع ملی درصدد برطرف کردن نواقص و کمبودهای موجود در روند تولید و ساخت کشتی های مورد درخواست بازار داخلی و منطقه‌ای برآمد.
وزیر صمت:  آغاز فعالیت دفتر صنایع ریلی و دریایی به زودی
وزیر صمت در جلسه هم اندیشی با مدیران رسانه های کشور در پاسخ به پیشنهاد روزنامه اقتصاد سرآمد مبنی بر پی گیری جدی موانع پیش روی صنعت کشتی سازی می گوید: خوشبختانه این موضوع جز برنامه های مهم و حیاتی وزارتخانه است و در همین راستا به زودی دفتر مربوط به صنایع ریلی و دریایی فعالیت خود را آغاز می کند.
 حال که راه اندازی دفتر پی گیری توسعه صنایع ریلی و دریایی در برنامه های وزیر صمت گنجانده شده است، امیدواریم دستیابی به این مهم با حمایت جدی وزارتخانه عریض و طویل صنعت معدن تجارت با سکانداری سید رضا فاطمی امین محقق شود.