printlogo


راه آهن رشت-آستارا تکمیل نشود، فرصت بزرگ از دست می‌رود


سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: متاسفانه در این میان مسیر رشت به آستارا راه‌آهن ندارد سال‌هاست که برای این خط منتظر هستیم. اگر در دنیا مسیری باز شود دنیا معطل نمی‌ماند، کریدور در حال شکل گرفتن است و باید تعجیل کنیم در غیر این صورت این فرصت بزرگ از دست می‌رود.به گزارش اقتصادسرآمد،  کاظم جلالی در کنفرانس «راه ابریشم نو و خاورمیانه» اظهار کرد: یکی از مزیت‌های بزرگ ایران این است که در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب قرار دارد از گذشته هم مطرح بود که ایران می‌تواند نقطه وصل دنیا باشد. البته تلاش‌های زیادی برای انزوای ایران شد اما به دلایل مختلف از جمله موقعیت ایران نتوانستند این کار را انجام دهند.وی افزود: فرصت‌های زیادی از نظر ترانزیتی برای ایران وجود داشته و دارد، کریدور شمال به جنوب از سال‌ها پیش مطرح بود و موافقت‌نامه‌هایی هم حول آن شکل گرفت اما به درستی نتوانستیم از آن استفاده کنیم. اگر این کریدور را به عنوان راه‌آهن نگاه کنیم و از بندرعباس تا خلیج فنلاند راه آهن وجود دارد.سفیر ایران در روسیه بیان کرد: متاسفانه در این میان مسیر رشت به آستارا راه‌آهن ندارد سال‌هاست که برای این خط منتظر هستیم. اگر در دنیا مسیری باز شود دنیا معطل نمی‌ماند، کریدور در حال شکل گرفتن است و باید تعجیل کنیم در غیر این صورت این فرصت بزرگ از دست می‌رود. در صورتی که این مسیر راه‌اندازی شود بسیاری از کالاها حتی از شرق آسیا از این مسیر استفاده می‌کنند.جلالی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری دو بار محموله‌هایی از فنلاند به آستارا آمده و از آستارا به رشت منتقل و از آنجا به بندرعباس برده شده است باید در زمینه راه‌اندازی خط راه‌آهن رشت – آستارا اقداماتی انجام شود، البته جلساتی در این رابطه برگزار شده و روس‌ها هم علاقمند به همکاری در این موضوع هستند. هر چه زمان به سرانجام رسیدن این پروژه را کمتر کنیم هزینه‌های خود را کاهش داده‌ایم.جلالی افزود: بندر چابهار مزیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار زیادی دارد خط راه آهن چابهار-زاهدان کار بزرگی است که آغاز شده و این مسیر از زاهدان به رشت می‌رسد که برای این مورد نیز نیاز است تا اتصال رشت به آستارا انجام شود. بنابراین این خط برای کار با روسیه، آذربایجان حتی هند و ... مورد اهمیت است.وی بیان کرد:‌ در صورت اتصال این مسیر می‌توانیم از بندر چابهار و زاهدان به بندر سن پترزبورگ و خلیج فنلاند متصل شویم. هزینه و زمان کاهش پیدا می‌کرده و کالاها می‌توانند به اروپا برسند.