عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک
حذف پوشاک از اولویت مصرفی خانوارها
عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک تهران اظهار داشت: تقاضا امسال به طرز شدیدی کاهش پیدا کرده، موثر و مناسب نیست. بخش عمدهای از آن مربوط به شرایط اقتصادی مردم میشود؛ سبد مصرف خانوارها کوچک شده و به تبع آن شاید پوشاک از اولویت مصرفی خانوارها خارج شده است.به گزارش اقتصادسرآمد، مجید افتخاری در گفتوگو با ایلنا در مورد وضعیت صنعت پوشاک کشور اظهار کرد: با اینکه در حال ورود به فصل زمستان هستیم، رفتار مصرفکننده و بازار به خاطر شروع بازار عید که از بهمن ماه شروع میشود، بازار پوشاک زمستانی رو به انتها است، تقاضا امسال به طرز شدیدی کاهش پیدا کرده، موثر و مناسب نیست. بخش عمدهای از آن مربوط به شرایط اقتصادی مردم میشود؛ سبد مصرف خانوارها کوچک شده و به تبع آن شاید پوشاک از اولویت مصرفی خانوارها خارج شده است. متاسفانه یک سری از دهکهای جامعه یگر پوشاک مصرف نمیکنند یا مصرف آنها به حداقل رسیده است. بنابراین شرایط اقتصادی تاثیر بسیار زیادی روی رفتار مصرفکننده داشته و شاهد افت شدید تقاضا در سطح جامعه هستیم.وی افزود: بعد از کرونا میزان تقاضای سالانه رو به کاهش بوده و این کاهش قطع هم نشده است، زمانی این روند به پایان میرسد که تورم میزان منطقی داشته، نرخ ارز و شرایط اقتصادی پایدار باشد.افتخاری تصریح کرد: دهکهای بالای جامعه یعنی دهک 10 و 9 تمایل زیادی به مصرف کالای ایرانی ندارد، بخش دیگر هم به دلیل مسائل اقتصادی چرا بحران فروش هستند. ما دچار ریزش از نظر دهکی بودهایم یعنی کسی که چند سال پیش در دهک 7 جامعه بوده الان قطعا در این دهک نیست، در یک شرایط بد اقتصادی هستیم که روی بازار پوشاک هم تاثیر میگذارد.عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک تهران ادامه داد: تا قبل از کرونا، فرصتی به وجود آمد که خارجیها بازار را ترک کردند. در این شرایط بسیار از تولیدکنندگان ایرانی به استانداردی دست پیدا کردند و در نتیجه به صورت چشمگیری محصولات افزایش پیدا کرد. با شیوع کرونا همه دنیا با یک سری چالش مواجه شد که اغلب کشورها سعی کردند از صنایع خود حمایت کنند. متاسفانه صنعت پوشاک و بسیاری دیگر از صنایع در کشور ما هیچ بسته حمایتی موثری از دولت دریافت نکردند و در این بحران کسب و کار ضعیف شدند. علاوه بر این مشکلات دیگری مانند افزایش شدید نرخ ارز و تامین مواد اولیه باعث شد که صنعت پوشاک شرایط ایدهآلی را نداشته باشد.وی با اشاره به قاچاق پوشاک گفت: موضوع تاثیرگذار دیگر، قاچاق کالاهای رد شده و استوک کشورهای دیگر بود که به صورت قاچاق وارد کشور شدند. بیشترین سهم را نیز در این میان بنگلادش داشت، تمام کالاهایی که اروپاییها به علت کرونا خرید آنها را لغو کرده بودند به قیمت بسیار ناچیزتر از قیمت واقعی به صورت توناژی و کیلویی وارد کشور شد. از آنجا که در بازارهای اروپایی کالاها برند دارند، به راحتی نمیتوان در آن ورود کرد. چون در کشور ما مقابله با کالای قاچاق به اندازه دیگر کشورها نیست، این کالا وارد ایران شد.