درآمد 30 هزار میلیارد تومانی با توسعه CNG در خودروهای دیزلی
در صورتی که طبق طرح اتحادیه سراسری سوختهای جایگزین بتوان 150 هزار خودروی دیزلی را دوسوخته و CNGسوز کرد، در مجموع درآمد دولت به میزان 1.25 میلیارد دلار در سال افزایش پیدا خواهد کرد.به گزارش اقتصاد سرآمد ، وجود منابع سرشار گاز طبیعی در کشور موجب شده است که توسعه سوخت ارزان گاز فشرده طبیعی CNG در سبد سوخت خودروها به یکی از اولویتهای اصلی وزارت نفت دولت سیزدهم تبدیل شود. پیشتر شورای عالی انرژی نیز در سند «تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق 1420» بر افزایش دو برابر مصرف CNG در خودروها تا افق 1420 تاکید کرده بود.در دولت تدبیر و امید هر چند حمایت از صنعت CNG برای مدت طولانی به حاشیه رفت، اما پس از حوادث آبانماه 98 اقداماتی برای دوگانهسوز کردن خودروها در دستور کار قرار گرفت و در مصوبه دیماه 1398 شورای اقتصاد بر حمایت از صنعت CNG تاکید شد.طبق مصوبه شورای اقتصاد، درخواست وزارت نفت دولت دوازدهم درباره حمایت از تولید و تبدیل کارخانهای و کارگاهی یک میلیون و 464 هزار خودروی تاکسی، ون(تاکسی)، وانت (سبک و سنگین) و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز در سقف 563 میلیون و 780 هزار دلار مورد تایید قرار گرفت و قرار شد 1464 هزار خودرو از تکسوز به CNGسوز تبدیل شوند. طبق مصوبه این تبدیل به صورت «رایگان» انجام میشود.طبق برنامه زمانبندی شده باید تاکنون حدود یک میلیون خودرو دوگانهسوز میشدند ولی عملکرد این طرح فعلا حدود 200 هزار تبدیل کارگاهی است که حاکی از عقبماندگی 60 درصدی از برنامه مصوب دارد.هر چند طرح دوگانهسوزکردن رایگان خودروها در اواخر سال 98 و اوایل سال 99 مورداستقبال جدی مردم قرار گرفت اما به دلایل مختلفی رو به افول رفت. در جدول 1 برخی از مهمترین دلایل ناکامی وزارت نفت در CNGسوز کردن خودروها و راهکارهای موجود برای احیای این طرح آورده شده است.