printlogo


احیای کریدور ITI بعد از ۱۲ سال

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پس از ۱۲ سال، قطار باری اکو در کریدور ریلی اسلام آباد - تهران - استانبول، راه اندازی و وارد ایران شد.به گزارش اقتصادسرآمد، نخستین قطار کریدور ریلی اسلام‌آباد - تهران- استانبول، امروز از مرز میرجاوه وارد کشورمان شد و پس از انجام عملیات ترانشیپمنت از مرز رازی به مقصد استانبول اعزام می‌شود.با توجه به ظرفیت‌های موجود و پتانسیل قابل توجه بار جهت حمل از پاکستان به سمت ترکیه و اروپا و بالعکس، راه آهن‌های سه کشور ترکیه، ایران و پاکستان، تلاش ویژه‌ای برای راه اندازی قطارهای برنامه‌ای، منظم و دو سر بار در مسیر این کریدور به کار بستند که کوتاه‌ترین مسیر مواصلاتی میان پاکستان و جنوب آسیا به سمت ترکیه و اروپا محسوب می‌شود.گفتنی است قطار اکو به عنوان یکی از مؤثرترین شقوق حمل بار، می‌تواند در گسترش صادرات و مبادلات تجاری میان کشورهای عضو این کریدور، نقشی پر رنگ ایفا کند.طول این کریدور ریلی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که ۱۹۹۰ کیلومتر آن در خاک پاکستان، ۲۶۰۳ کیلومتر در خاک ایران و ۱۹۵۰ کیلومتر آن در خاک ترکیه قرار دارد. زمان سیر قطار در این مسیر ریلی، کمتر از نصف زمان جابجایی حمل کالا در مسیر دریایی برآورد شده است.