مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران
هواپیمای «فلایت چک» جدید به زودی وارد کشور میشود
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه فلایت چک دوم هم خریداری شده است، گفت: هواپیمای فلایت چک به زودی وارد کشور و به محض ورود تجهیزات بر روی آن نصب می شود . به گزارش اقتصادسرآمد، سیاوس امیرمکری درباره نوسازی تجهیزات ناویری و سامانههای هوانوردی به ایلنا اظهار داشت: سامانههای حوزه عملیات هوانوردی به سه بخش سامانههای کمک ناوبری، سامانه ارتباطی و سامانههای نظارتی (سامانههای راداری) تقسیم میشوند که در بخش سامانههای ارتباطی 90 درصد از نیازهای موجود را از طریق تولید داخل تامین میکنیم و با توجه به تواناییهای داخل در این حوزه برای تامین سامانههای ارتباطی نگرانی نداریم.وی ادامه داد: در حوزه سامانههای کمک ناوبری در 4 سال گذشته و در فرصت برجام توانستیم بخش قابل توجهی تجهیزات مورد نیاز را از خارج خریداری کنیم و برخی از این سامانهها افتتاح و بهرهبرداری شدهاند و در حال استفاده از این سامانهها هستیم.مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به وضعیت سامانه های نظارتی یا همان راداری، افزود: در حوزه سیستم های نظارتی هنوز تا حدی وابستگیهایی به خارج از کشور وجود دارد. اما تجهیزات بخش شبکه راداری کشور هم با خریدهایی که در ایام برجام انجام شد، تامین شده و دو رادار تنگ ریز و کوشک بزم از جمله سامانههایی بودند که در دوره برجام خریداری و نصب شدند. دو فرودگاه مهم و پرترافیک و ایستگاههای هوانوردی کشور با این تجهیزات پوشش داده میشوند و سامانه تنگریز هم تا اردیبهشت ماه سال آینده به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید.امیرمکری با بیان اینکه در این مدت تحریمهای سختگیرانه و ظالمانه برای تامین تجهیزات سامانههای راداری به سراغ تولیدکنندگان داخلی رفتیم که برای بخشهای دیگری این تجهیزات را تولید و مورد استفاده قرار دادند، گفت: یکی از تولیدکنندگان داخلی در این حوزه دانشگاه صنعتی اصفهان است که قرارداد ساخت رادار پیشرفته MSSR-S را با این دانشگاه منعقد کردیم و حداکثر باید تا یک سال اینده این تجهیزات را تحویل دهند.این مقمام مسئول تاکید کرد: پیش از این سامانههای مورد نظر را از کشورهای فرانسه و اسپانیا خریداری و تامین می شد.وی درباره استانداردهای این تولیدات داخل اظهار داشت: در واقع توان داخل برای تولید این سامانهها در بخشهای نظامی تایید شده است اما استانداردهای بخش کشوری کمی متفاوت است. هر چند که بهتر است که مراجع بینالمللی هم استانداردهای تجهیزات تولید داخل در یان حوزهها را تایید کنند اما اگر سازمان هواپیمایی کشوری با توجه استانداردهای بینالمللی اجازه بهرهبرداری از این سامانهها ارایه دهد کافی است.