printlogo


یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد
اگر ظرفیت داخلی را باور می‌کردیم کارمان به اینجا نمی‌رسید

گروه مانع زدایی از تولید - محمد آیتی - از چند روز دیگر، بررسی بودجه سال 1401 در صحن علنی مجلس کلید می‌خورد و به واسطه همین موضوع تا حدودی می‌توان وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور و مردم را در سال پیش‌رو پیش‌بینی کرد. سال 1400 که شاید به جرات بتوان سخت‌ترین سال اقتصادی پس از انقلاب نامید در آستانه اتمام است و همچنان وعده‌های دولت که خبر از برداشتن سنگینی بار زندگی از دوش مردم بود به سرانجام نرسیده است و باید دید دولت سیزدهم در اولین آزمون بودجه‌نویسی خود چگونه عمل خواهد کرد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، مروری بر شرایط اقتصادی کشور نشان می‌دهد که همچنان آن‌طور که شایسته بوده است، نه تولید به مقصد اصلی خود رسیده و نه موانع پیش‌رو رفع شده است. از سوی دیگر، رهبر انقلاب حدود دو دهه‌ای است که به طور ویژه اسم سال‌ها را به موضوعات اقتصادی مزین می‌کنند، اما پرسش این است که تا کی می‌خواهیم به پایان سال نزدیک شویم و باز بگوییم، شعار سال محقق نشده است.
سه سال و نیم از تحریم‌های حداکثری بین‌المللی علیه ایران می‌گذرد و مرتباً شاهد یک جمله از مسئولان هستیم «توجه به ظرفیت داخل» اما وقتی پای کار وسط می‌آید، خبری از این شعار زیبا و جهادی نیست. همین غفلت‌ها باعث شده تا فشار تحریم‌ها روز به روز زندگی اقتصادی و روزمره مردم را به مخاطره بیندازد.
در همین خصوص، عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده سروستان در چرایی این چالش سال‌های اخیر به اقتصاد سرآمد گفت: اینکه بتوانیم به ظرفیت‌های داخل تکیه و به نوعی فشار تحریم‌ها را کم‌ کنیم، یک باور است که باید در وهله اول به آن اعتقاد داشته باشیم.
وی افزود: به اعتقاد من، به لطف و مدد ظرفیت‌ها و نیروی انسانی داخلی می‌توانیم شرایط اقتصادی کشور را به نفع مردم و کشور تغییر دهیم، ولی هرچه در این کار تعلل شده، شادی دشمنان نظام را به ارمغان آورده است، زیرا آن‌ها این اعتماد به نفس را پیدا کردند که تصمیمات‌شان علیه ما به نتیجه رسیده است.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ما با سختی و تکیه بر دانش نخبگان و جوانان خود توانسته‌ایم در برخی حوزه‌ها مثل بخش نظامی و یا تولید واکسن کرونا به دستاوردهای خوبی برسیم. این تنها دو مثال از دستاوردهای ما بوده است و هر کجا این رویکرد را در پیش گرفتیم و میدان را به دست اهلش سپردیم، موفقیت حاصل شده است. وقتی قدرت نظامی پیدا کردیم، دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند ما را به راحتی تهدید کند و یا وقتی واکسن کرونا را کشف و تولید کردیم، جلوی پاندومی را در جامعه گرفتیم. اگر در حوزه‌های اقتصادی، مصداق به مصداق وارد می‌شدیم، شک نکنید، اوضاع کشور به مراتب بهتر از این بود.
نماینده مردم سروستان در مجلس یازدهم اظهار داشت: به هر حال تحریم، کار اداره کشور را سخت‌تر کرده است، اما این نوع تهدیدهای مغرضانه از سوی برخی کشورها علیه ما، نمی‌تواند اقتصاد را فلج کند اگر خودمان روی به خودتحریمی و تنبلی نیاوریم.
رحیمی مظفری یادآور شد: وجود رانت، سوءمدیریت و اقداماتی که می‌باید انجام می‌دادیم و ندادیم، چه ربطی به تحریم‌ها دارد؟ اینکه نرفتیم و در این سال‌ها زیرساخت‌ها را آماده نکردیم چه ارتباطی به آمریکا پیدا می‌کند؟ به طور مثال، متاسفانه با اطلاعات دقیقی که ما داریم در حوزه خودروسازی غفلت‌های زیادی صورت گرفته است و برای همین شاهد بی‌کیفیت بودن محصولات و البته گران شدن آن‌ها هستیم. یعنی اگر همه پای کار بودند و اراده‌ها میدان را فرا می‌گرفت، کارمان به این نقطه که موجب نارضایتی مردم شده‌ایم، نمی‌رسید.
وی با اشاره به اینکه مردم وضعیت اقتصادی که به واسطه تحریم‌ها پیش آمده را درک می‌کنند، به اقتصاد سرآمدگفت: اینکه مردم از خودگذشتگی کردند حدی دارد، دیگر نمی‌توانند سوءمدیریت و اختلاس‌های داخلی که توسط عده‌ای از آقایان رقم می‌خورد را تحمل کنند. اینکه پیمانکارهایی می‌آیند در صحنه اقتصاد و از کار دزدی می‌کنند برای چیست؟ نظارت‌ها در این بین چه نقشی دارد؟ چرا خیلی‌ها یاد گرفتند پشت سر کلمه «تحریم» قایم شوند؟
عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته، شاهد کلی سوءمدیریت بودیم که مسئولان به جای عذرخواهی و یا جبران، گفتند تحریم‌ها ما را به این روز انداخته است و حال مردم عزیز دارند تاوان این افراد بی‌مسئولیت را می‌دهند.
نماینده سروستان با اشاره به اینکه دولت سیزدهم باید نگاه و عمل مدیریتی‌اش تغییر کند، گفت: یک نفر برای گرفتن مجوزی باید چهار سال بدود. از سوی دیگر، یک بانک برای پرداخت تسهیلاتی، ماه‌ها سرمایه‌گذار را علاف می‌کند و زمانی پول را می‌پردازد که اثر آن مبلغ از بین رفته است. برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی باید ده‌ها جور استعلام صورت بگیرد، آیا این روال‌ها، حمایت و پشتیبانی از تولید و رفع موانع است؟ این‌ها موضوعاتی است که باید اسمش را گذاشت «خودتحریمی».
وی در پایان خاطرنشان کرد: به فصل بودجه رسیدیم. بودجه 1401 یعنی راهبرد یک ساله اقتصادی کشور، اما بدانیم تا مدیران تفکر و عمل‌شان عوض نشود با بودجه‌نویسی نمی‌توان کشور را در حوزه اقتصاد به شکوفایی رساند. مجلس یازدهم در قانون‌گذاری و نظارت قاطع بوده و اگر دولتمردان هم تغییر مسیر ندهند و اقتصاد کشور را در همین مسیر هدایت کنند، شک نکنید با قدرت وارد میدان می‌شویم و از اهرم‌های نظارتی خود استفاده می‌کنیم.