printlogo


کسب و کارهای اینترنتی  و بهترین درگاه پرداخت

استفاده از درگاه پرداخت در کسب و کارهای اینترنتی، این روزها یک امر ضروری به‌شمار می‌رود، اما پرسش اساسی این است که اصولا چه نوع درگاه پرداختی مناسب‌ترین گزینه‌ برای هر کسب و کاری خواهد بود؟
به گزارش اقتصادسرآمد، درگاه پرداخت اینترنتی، روشی نوین برای انجام تراکنش‌های مالی گوناگون است. استفاده از درگاه پرداخت، به ویژه در کسب و کارهای اینترنتی، این روزها یک امر ضروری به‌شمار می‌رود. اما پرسش اساسی در این زمینه می‌تواند این باشد که اصولا چه نوع درگاه پرداختی مناسب‌ترین گزینه‌ برای هر کسب و کاری خواهد بود؟ به عبارت بهتر در روند انتخاب درگاه پرداخت برای کسب و کارهای حوزه‌ی تجارت الکترونیک، کدام نکات باید در نظر گرفته شود؟ از آن‌جا که درگاه پرداخت مناسب می‌تواند به عنوان عاملی برای رشد و رونق کسب و کارهای مختلف نیز مطرح شود، فرآیند انتخاب درگاه پرداخت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. در ادامه تلاش می‌کنیم با بیان ویژگی‌های مهم، کاربردی و برجسته‌ی یک درگاه پرداخت مطلوب، کاربران را در انتخاب بهتر این سرویس الکترونیکی راهنمایی نماییم.
علت انتخاب درگاه پرداخت چیست؟
در اولین قدم باید بررسی ‌کنیم که اصولا چه الزامی وجود دارد که کسب و کارها، از درگاه پرداخت اینترنتی برای انجام تراکنش‌های مورد نظرشان استفاده کنند. اول این‌که روش پرداخت آنلاین، هم برای مشتریان و هم برای صاحبان کسب و کارها روشی بسیار مطلوب با مزایایی قابل توجه به شمار می‌رود. انجام تراکنش به کمک درگاه پرداخت، روند انجام تراکنش‌های مالی را بسیار آسان می‌کند. همین روند تسهیل انجام تراکنش، مهم‌ترین عامل برای انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی به عنوان بهترین روش پرداخت در کسب و کارهای مختلف خواهد بود. زیرا این سهولت در نهایت به رضایت مشتری و جذب مخاطب بیش‌تر ختم می‌گردد.
میزان امنیت تراکنش‌ها
اولین نکته‌ی مهمی که در انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی باید به آن توجه نشان دهید، میزان امنیت درگاه مورد نظرتان است. اولین پیشنهاد ما در این زمینه این است که سرویس درگاه اینترنتی را از شرکت‌های معتبر حوزه‌ی پرداخت، مانند شرکت رایان پی که از پرداخت‌یارهای معتبر است، تهیه کنید. این نوع شرکت‌ها، توان امنیتی بالایی دارند و از زیرساخت‌های کافی برای برقراری امنیت تراکنش‌ها بهرمندند. در واقع به کمک سیستم‌های امنیتی قوی، امنیت تراکنش‌های انجام شده توسط درگاه پرداخت ارائه شده را تامین می‌کنند. به خاطر داشته باشید، تامین امنیت تراکنش‌های مشتریان، از مهم‌ترین وظایف صاحبان کسب و کارهای مختلف به‌شمار می‌رود. با توجه به این‌که کلاهبرداری و فیشینگ در بستر تراکنش‌های آنلاین، این روزها بسیار رایج شده است، استفاده از یک درگاه پرداخت امن می‌تواند راهکار مناسبی برای جذب اعتماد مشتریان نسبت به برند شما نیز باشد.
میزان سرعت انجام عملیات
نکته‌ی بعدی که در روند انتخاب درگاه پرداخت مناسب برای هر کسب و کاری باید در نظر گرفته شود، میزان سرعت انجام عملیات‌ها توسط درگاه پرداخت است. این مسئله به ویژه برای رضایت‌مندی و تجربه‌ی کاربری مثبت مشتریان کسب و کارهای مختلف بسیار حائز اهمیت است. به طور کلی سرعت عملکرد درگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است، بنابراین شما می‌توانید با تحقیق در این‌باره گزینه‌ی بهتری را انتخاب کنید. در واقع شما باید درگاهی را انتخاب کنید که شرکت ارائه دهنده‌ی آن، ظرفیت‌های مورد نیاز برای تامین سرعت مطلوب عملیات‌های درگاه پرداخت را داشته باشد. سرعت‌عمل درگاه پرداخت، فرآیند انجام تراکنش را تسریع می‌کند و این امر سبب می‌شود مشتری در هنگام انجام تراکنش، تجربه‌ی کاربری مطلوبی داشته باشد. اما عکس این جریان، به طور حتم سبب‌ساز دفع مشتری و نارضایتی او از خریدش خواهد و حتی ممکن است سبب شود مشتری خرید خود را نیمه‌تمام رها کند.
مقدار هزینه‌های درگاه پرداخت
یقیناً صاحبان کسب و کارهای اینترنتی در هنگام انتخاب درگاه پرداخت این نکته را لحاظ خواهند کرد که میزان هزینه‌های کارمزد درگاه پرداختی که انتخاب می‌کنند چه مقدار است. به علاوه هزینه‌های نصب و راه‌اندازی درگاه‌های پرداخت نیز از جمله مسائلی است که صاحبان کسب و کارها به آن توجه نشان خواهند داد. این‌جا باید توضیح بدهیم که منظور از هزینه‌های درگاه پرداخت، در این بخش مشخصاً هزینه‌های درگاه پرداخت واسط است. اصولا درگاه پرداخت واسط که توسط شرکت‌های پرداخت‌یار به متقاضیان ارائه می‌شود به عکس درگاه پرداخت مستقیم که شرکت‌های زیرمجموعه‌ی بانک‌ها با عنوان PSP آن‌را ارائه می‌دهند، در ازای خدمات جانبی و قابلیت‌هایش، در هر تراکنش مبلغ معین و اندکی را به عنوان کارمزد از حساب فروشنده کسر خواهد کرد. البته این قابلیت نیز در این نوع درگاه‌های اینترنتی تعبیه شده که صاحبان حساب کاربری می‌توانند مرجع کسر کارمزد را خودشان تعیین کنند. مثلا در مورد درگاه پرداخت رایان  پی، مبلغ کارمزد یک درصد از هر تراکنش، آن‌هم تا سقف ۶۰۰۰ تومان می‌باشد که به واقع در مقابل خدمات ارائه شده‌ی این درگاه، مبلغ ناچیزی محسوب می‌شود. با توجه به این‌که خدمات و قابلیت‌های درگاه واسط در نهایت سبب رشد و توسعه‌ی کسب و کارهای اینترنتی می‌شود و مراحل دریافت، نصب و راه‌اندازی کوتاه و ساده‌ای نیز دارد، انتخاب درگاه واسط در بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.
امکان انجام پرداخت‌های خارجی
پشتیبانی از پرداخت‌های خارجی نیز در فرآیند انتخاب درگاه پرداخت بسیار مهم است. اصولا اگر امکان پرداخت‌های خارجی برای کسب و کاری فراهم باشد، سبب رشد و رونق بیش‌تر آن خواهد شد. بنابراین توجه به این قابلیت درگاه پرداخت از اهمیت زیادی برخوردار است. یک درگاه پرداخت مطلوب باید بتواند انواع روش‌های پرداخت خارجی را نیز پشتیبانی و قابل اجرا نماید. به ویژه کسب و کارهایی که محصولات و خدمات‌شان، مشتریان خارجی نیز دارد، در این مورد با وسواس بیش‌تری باید دقت و توجه صرف کنند. درگاه پرداختی که امکان انجام تراکنش با ارز دیجیتال را داشته باشد، می‌تواند یک گزینه‌ی بسیار مناسب در این زمینه محسوب شود
امکانات و قابلیت‌های جانبی
درگاه پرداخت واسط اصولا دارای یک پنل مدیریتی است که قابلیت‌ها و امکانات کاربردی بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ادامه به اختصار درباره‌ی هر یک از این قابلیت‌ها توضیح خواهیم داد. بدیهی است که برخورداری از این قابلیت‌های کاربردی، در انتخاب درگاه پرداخت مناسب اثرگذار خواهد بود.گزارشگیری: این قابلیت سبب می‌شود شما بتوانید همواره از تراکنش‌های انجام شده، یک گزارش طبقه‌بندی شده در اختیار داشته باشید و به کمک آن به یک آنالیز فروش استاندارد دست بیابید.
کیف پول: کیف پول الکترونیکی امکان کاربردی دیگری است که سبب می‌شود گردش پول در کسب و کارهای اینترنتی به سادگی و با هماهنگی بیش‌تری انجام شود. همچنین این قابلیت، سرعت نقدشوندگی بسیار بالایی نیز دارد.  سقف بالای پرداخت: در تراکنش‌های انجام شده توسط درگاه پرداخت، سقف پرداخت آنلاین تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است که خود می‌تواند در مراودات مالی کسب و کارهای گوناگون با مشتریان‌شان اثرگذار باشد. قابلیت تسهیم: این قابلیت نیز سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های حسابداری کسب و کارها و همچنین تسریع روند تسویه‌حساب می‌شود. قابلیت تسهیم در واقع بر اساس یک قرارداد هوشمند، سهم افراد زیرمجموعه‌ی یک شرکت را از تراکنش‌های انجام شده به صورت خودکار به حساب هرکدام واریز می‌نماید.  ایبنا