مدیرعامل کشتیرانی والفجر
قرارداد همکاری با کشورهای بزرگ منافع زیادی برای کشتیرانی دارد
مدیرعامل کشتیرانی والفجر اظهار داشت: هر محمولهای که از بندرعباس به واسطه بندر جبلعلی یا امارات به مقصد اصلی منتقل میشود، احتمالا مشکل تحریمی دارد وگرنه در هر حالتی برای تاجر به صرفه نیست که بار خود را از بندرعباس به امارات و از آنجا به مقصد اصلی ارسال کند مگر اینکه نخواهد با کشتیها و کانتینربرهای کشتیرانی جمهوری اسلامی بار خود را حمل کند.به گزارش اقتصادسرآمد، محمدرضا احمدیزاده درباره راهاندازی خطوط منظم حمل کانتینر از مبدا یا مقصد بندر چابهار که طبق گفته اخیر مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، یک راهبرد ملی و فرصت طلایی برای احیای کریدور شمال- جنوب است،به ایلنا اظهار داشت: شرکت کشتیرانی ج.ا.ا در راستای حمایت از توسعه چابهار و تقویت کریدور شمال -جنوب برنامههایی را در نظر دارد که در قالب پروژه تقویت چابهار تعریف شده و در این پروژه قرار بر این است که کشتیها به صورت منظم به بندر چابهار تردد داشته باشند. وی افزود: اما شرکتهای کشتیرانی همواره در چابهار با مساله کمبود بار [برای حمل] مواجه هستند و این موضوع هیچگاه نتوانسته هزینههای تردد به چابهار را برای آنان توجیه کند. چندین نوبت کشتیها برای سفر های منظم و پی درپی برنامهریزی داشتند و نسبت به آن اقدام کردند اما در نهایت مشکلات داخلی چابهار مانند مشکل در جابه جایی کانتینر بین بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری یا عدم وجود ساختارها و زیرساختهای لازم برای لجستیک کانتینر بعد از بندر، ادامه این برنامه را توجیه پذیر نمی کرد. احمدیزاده با بیان اینکه در بندر چابهار با مشکلات زیرساختی و عدم تکمیل زنجیره لجستیکی مواجه هستیم، ادامه داد: هنوز خط آهن چابهار به زاهدان تکمیل نشده و با مشکلات لجستیکی در این بندر مواجهایم و با توجه به میزان کشش تخلیه و بارگیری کانتینر و محدودیتها برای تردد کشتی، حتی اگر به صورت انبوه و یکپارچه وارد این بازار شویم در حلقه لجستیک به مشکل بر می خوریم.مدیرعامل شرکت کشتیرانی والفجر تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که در صورت سرریز بار، تنها مسیر در دسترس جاده است که هم هزینه تمام شده در جاده بالاست و هم کشش جاده و امکانات جادهای و حمل و نقلی در آن منطقه محدود است. وی با بیان اینکه برنامهریزی برای حرکت از چابهار با حداقل ۱۰۰ کانتینر انجام میشود، گفت: حرکت کشتی از بندر چابهار را با حداقل ۱۰۰ کانتینر میتوان انجام داد تا هزینههای بندری برای شرکتهای کشتیرانی پوشش داده شود اما در بندر چابهار در هیچ مقطعی به این تعداد کانتینر نرسیدیم البته در جریان حمایت از توسعه این بندر با تعداد کمتر از این تعداد کانتینر هم جابه جایی کالا را انجام دادهایم.