رئیس کریدورهای بینالمللی وزارت راه سهم ۹ میلیون تنی ایران از فرصتهای ترانزیتی منطقه
رئیس کریدورهای بینالمللی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: طبیعی است که تاجران مسیرهایی با مولفههای هزینه، زمان، مسافت و ریسک کمتر و ایمنی بیشتر را انتخاب میکنند از این رو پوشش بیمههای بین المللی در مسیر ایران ضروری است و باید به این سمت حرکت کنیم.به گزارش اقتصادسرآمد، امین ترفع با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در سند همکاری ایران و چین، بحث همکاریهای حوزه ابتکار کمربند و راه (BRI) است،به ایلنا اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که این همکاریها فقط در بخش حمل و نقل بین کشورها نیست. هر همکاری با چینیها در بخش شرق به غرب و به سمت اروپا در قالب کمربند و راه انجام میشود که تنها بخشی از آن مربوط به مباحث حمل و نقل است و این مسیر همکاریهای اقتصادی و سیاسی بین کشورها را هم پوشش میدهد که غالب این همکاریها اقتصادی است.وی ادامه داد: شاهد همکاریهای مشترک بین ایران و پاکستان در کریدور اقتصادی CPEC هستیم و این یک کریدور با شئون اقتصادی است که یکی از شئون آن، بحث حمل و نقل است و شاهد آن هستیم که سرمایهگذاریهای قابل توجهی هم در این بخش انجام میشود اما تمرکز تنها بر روی توسعه حمل و نقلی نیست و در قالب کریدور اقتصادی چین- پاکستان سرمایهگذاریها و همکاریهای مشترک در حوزه تجارت انجام میشود و چارچوب همکاریهای چین به سمت شرق هم از همین جنس است.رئیس کریدورهای بینالمللی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مسیرهای غرب و شرق که از راه خشکی به هم اتصال دارند و چین، روسیه و اروپا را به هم متصل میسازند، گفت: 3 مسیر در این حوزه وجود دارد. یک مسیر شمالی است که به صورت مستقیم روسیه را به اروپا متصل میسازد. مسیر دیگر از طریق روسیه به چین است که به اروپا متصل میشود و در سال 2021 یک میلیون TEU با در این مسیر جابهجا شده که برای ارتقای آن به 1.5 میلیون TEU برنامهریزی شده است.